CMS

Tags:    php

<< < 12 > >>
Hey Udviklere.

Jeg lavede for nogle år siden et større CMSystem for en Akitekt, der skulle bruge noget der var til at ændre i, problemet var dog bare at han havde for mange krav til at den selv kunne danne html koder, med andre ord, at når han satte tekst ind i et tekstfelt, lavede den selv html'en.
Det fortalte jeg ham at det ikke umidelbart var noget jeg kunne lave og i det hele taget kunne det nok ikke lade sig gøre, uden at der skulle sidde en og tilføje lidt koder.

Så nu sidder jeg og vil udvikle nogle forskellige typer CMS's til firmaer der har forskellige krav.

Så jeg vil da lige høre her på forummet, hvad ville i forvente af et CMS og hvilke muligbheder skulle der være?

Selv forventer jeg:
God sikkerhed
Let opsætning

Også har jeg svært ved at komme på noget andet.

Jeg ville forvente at jeg ville kunne få support, således jeg ikke var dybt afhængig af det firma der lavede det.

Jeg ville vælge ikke at lave mit eget, eller købe et egetudviklet CMS. Jeg ville vælge et større CMS, der var gennemprøvet og som jeg ved der ville være support af fremadrettet og nogle som kunne hjælpe hvis du besluttede dig for ikke at lave det længere!

Umbraco, Joomla, Drupal, DynamicWeb, SiteCore, osv...

Hej Brian.

Tak for svar, og jeg giver dig fuldstændig ret.
Hvad så hvis man ikke kan finde et modul til sit CMS, fx. Hvis jeg valgte Joomla, og ville have et specielt betalings modul? Kan man så kontakte en udvikler og få lavet sit eget?

Hej Brian.

Tak for svar, og jeg giver dig fuldstændig ret.
Hvad så hvis man ikke kan finde et modul til sit CMS, fx. Hvis jeg valgte Joomla, og ville have et specielt betalings modul? Kan man så kontakte en udvikler og få lavet sit eget?

Sagtens. Du finder bare en freelancer med Joomla-erfaring eller eventuelt et konsulenthus, aftaler en pris, og så får du et stykke modul du kan smide ind.

Det kan iøvrigt være værd at undersøge om der findes et konsulenthus der har det modul du søger som en færdiglavet pakke du kan købe dig ind i. Indenfor Typo3 er det for eksempel meget udbredt at sponsorere modul-grupper der arbejder på en specifik extension til Typo3, som du får adgang til når du betaler. Pengene bruger de så til at udvikle videre på extensionen.

Jeg ville til hver en tid vælge Drupal, må siges at være det CMS med flest muligheder :).
Der er en kæmpe community inden for det, og moduler omkring ALT. (Bla betalings modul som du selv nævner.)

Der er desuden en masse freelancers vdr det, bla mig selv. Men ellers Amino.dk, vrimler det :).

Jeg ville til hver en tid vælge Drupal, må siges at være det CMS med flest muligheder :).
Der er en kæmpe community inden for det, og moduler omkring ALT. (Bla betalings modul som du selv nævner.)

Er du sikker? Jeg har selv gode erfaringer med Drupal, men jeg tror du får svært ved at argumentere for at det nødvendigvis har flere muligheder end Typo3, Joomla og de andre store systemer. Nu er det heller ikke ligefrem det eneste CMS med et kæmpe community og en røvfuld moduler ;)

Jeg har dog ikke selv brugt Typo3, men har selv brugt Joomla tidligere.
Men efter jeg er startet hos Berlingske Media, som selv bruger Drupal til alle deres sites, er jeg godt nok blevet overasket.
Drupal har bare så mange muligheder, bla er /admin delen lige til at ryste rundt som du ønsker, og man kan gøre det helt ufatteligt bruger venligt. Drupal har også et kæmpe Framework(Hooks), som dog kræver noget tid at sætte sig ind i som programmør, men giver dig mulighed for at ændre i lige det du ønsker.

Hvorimod Joomlas måde er køre på er meget låst hvis man kan sige det sådan.

Jeg har dog ikke tænkt mig at sidde og remse alle fordelene op her, men i kan jo prøve at google jer lidt frem :).

Jeg har dog ikke selv brugt Typo3, men har selv brugt Joomla tidligere.
Men efter jeg er startet hos Berlingske Media, som selv bruger Drupal til alle deres sites, er jeg godt nok blevet overasket.
Drupal har bare så mange muligheder, bla er /admin delen lige til at ryste rundt som du ønsker, og man kan gøre det helt ufatteligt bruger venligt. Drupal har også et kæmpe Framework(Hooks), som dog kræver noget tid at sætte sig ind i som programmør, men giver dig mulighed for at ændre i lige det du ønsker.

Hvorimod Joomlas måde er køre på er meget låst hvis man kan sige det sådan.

Jeg har dog ikke tænkt mig at sidde og remse alle fordelene op her, men i kan jo prøve at google jer lidt frem :).

Jeg har arbejdet professionelt med både Joomla, Drupal og Typo3, så der er ingen grund til at jeg googler for at kende til Drupals fordele. Typo3 er et relikvie fra oldtiden, men det kan nogle tricks og er absurd ekstensibelt. Joomla er slet ikke så låst som man tror, og det er meget mere intuitivt at udvikle i end Drupal(Drupals pseudo-OO kræver en del tilvænning, hvor Joomlas MVC giver mere mening). Jeg foretrækker selv Drupal af de tre, men den har stadig nogle seriøse problemer.

Hej igen.

Jeg har valgt at sidde og arbejde lidt med Joomla!, og leder nu efter et betalings modul, hvori jeg kan indkræve penge for en online ydelse...

Nogen der kan fortælle mig hvilket modul jeg skal bruge? Har siddet og kigget lidt på deres side..

Jeg mener at kunne huske at til Joomla hedder webshop modulet, Virtue Mart, eller noget i den retning

Jeg mener at kunne huske at til Joomla hedder webshop modulet, Virtue Mart, eller noget i den retning

Skal der betales med danske kort, kommer du ikke uden om kontakt til pds efter forretningsnummer, og en dansk betalings gateway som quickpay, dibs and so on..

Kan selv bedst lide quickpay, de giver mulighed for, gennem deres proxy at style "betalingssiden", så brugeren ikke designsmæsssigt føler han forlader siden, men blot bliver redirectet..

Bruger det ex på:

www.aarhusnetsport.dk

Ellers overvej paypal, eller værre endnu den danske version e-wire :)

/J

<< < 12 > >>
t