Java slideshow?

Tags:    javascript

Hej,

Jeg har fundet et javascript til at lave et billed slideshow. Den virker og alt det, men er der nogen der har lyst til at forklare scriptet for mig? Det ville være lærerigt for mig.

her er koden:
Fold kodeboks ind/udKode 

På forhånd tak!

Mvh Bjarke

1 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Bjarke,

Her får du en hurtig forklaring:

Variabler:

num = Variabel, der holder styr på det billednummer der skal vises

imgArray = Array af et Array, der holder styr på alle billederne + alt text og en stump beskrivende HTML (som ikke bliver brugt).

Funktioner:

function slideshow(int slide_num)

Denne funktion ændrer .src og .tag for det html objekt, der skal vises billeder i dit slide show.

Argumenter, som er på funktionen er en int, som skal være mellem 0 og længden på imgArray-1.

Jeg har rettet koden til, så den er mere læselig:

function slideshow(slide_num) {
var billedeDerSkalVises = imgArray[slide_num]; //Dette er et array
document.getElementById('mypic').src=billedeDerSkalVises[0]; //henter index 0 fra det indre array, som har stien til billedet
document.getElementById('mypic').alt=billedeDerSkalVises[1]; //henter index 1 fra det indre array, som holder alt teksten.
}

Dette er kerne funktionen, som sørger for at et nyt billede vises.

Så er der 2 yderligere funktioner:

function slideshowUp()

Denne funktion tilføjer 1 til num variablen og herefter sætter variablen til modulus af max længden af arrayet.

Modulus, er en smart måde, at sikre at num variablen ikke overstiger mængden af billeder, som er gemt i arrayet imgArray.

Til sidst kaldes kerne funktionen slideshow(slide_num), som skifter billedet.

function slideshowBack()

Denne funktion gør præcis det samme som ovenstående funktion, blot med den forskel, at den trækker 1 fra num og sikrer at num altid er >=0 - igen for at sikre at num er inden for imgArray arrayets grænser.

Jeg håber ovenstående giver mening :)

/Raben

t