opsætning af tabel

Tags:    php

Hej, jeg er igang med at lave et community hvor man kan få nogen forskellige ikoner hvis man fx. er admin, vundet en konkurrence osv.

ville det være smart at lave felt i min tabel i databasen som hedder fx. ikoner og så inde i den bare skrive

kon.jpg admin.jpg

osv. hvad de forskellige ikoner nu hedder, og så på en eller anden måde lave et array?.

eller hvordan ville i gøre det? gerne kode eksempler jeg kan kigge på og lære lidt af :)

tak på forhånd

Det er dårligt design at have mere end en værdi i hvert felt i en tabel. Når man vil have det, laver man som regel en ekstra tabel til den slags data.

I det der tilfælde ville jeg lave 3 tabeller med disse felter:

Fold kodeboks ind/udKode 

Bruger-tabellen indeholder så alle brugerne, priser tabellen indeholder de forskellige priser, deres navn og filnavn osv.

Den sidste tabel indeholder så en række pr. pris pr. bruger.

En række i den tabel ville så se sådan her ud for brugeren med id 2 som har priser med id 3 og 4

Fold kodeboks ind/udKode 

På den måde kan du også meget nemt finde alle brugere der har en bestemt pris.

Hm jeg forstår det ikke helt det med priser,

vil gerne have de kan købe fx. VIP og andre ikoner, men der er os nogen ikoner som de kun skal kunne have hvis de har vundet en konkurrence eller tilføjet nogen nyheder

Umiddelbart vil jeg troe at Decky Priser tabel er din ikon tabel.

Priser og ikoner er det samme i hans eksempel ovenfor. At der er forskel på hvordan man modtager ikonet, betyder ikke at du behøver lave en speciel tabel til hver form hvor man kan modetage dem. Det er jo bare et spørgsmål om hvordan du håndtere tildelingen af dem rent kode mæssigt.

men skal jeg så ikke lave det sådan her

Fold kodeboks ind/udKode 

så det er mere signede med navnet, og at man kan se hvad de ikoner som man kan købe koster, de andre ikoner skal bare tildeles af en admin

t