Hej alle udviklere,
Er jeg den eneste, der er træt af at få et stykke papir ind ad brevsprækken, for så derefter at skulle arkivere den i den rigtige mappe, når man ved, at man kunne programmere noget elektronisk, der kunne gøre alt dette automatisk? E-Boks er et skridt fremad, men langt fra, da denne ikke arkiverer systematisk, men blot er en "indbakke" i stil med standardopsætningen i Outlook. Jeg elsker at have styr på mine papirer, men det kræver en masse tid sammenlignet med den tid, vi har at leve i.
Ideen går ud på, at vi laver et gratis alternativ til E-boks, både for virksomheder og for private. Systemet skal automatisk sortere og påstemple logoer på virtuelle mapper, der står i en virtuel rumdeler. Man skal kunne klikke sig ind på disse mapper og bladre i mapperne som sad man foran en ægte mappe. Dernæst skal der selvfølgelig være en søgfunktion.
Det er et større projekt, jeg ikke selv tør give mig i kast med, så jeg tænkte, at der sikkert var nogle, der havde det på samme måde som jeg, som også gik og manglede et hobbyprojekt, samt havde lysten til at give sig i kast med HTML5.
Jeg forestiller mig følgende teknologier:
HTML med AJAX(Javascript) - Her skal kodestilen være gennemført, idet det er vores frontend.
Backend - For min skyld er det ligegyldigt, hvad pokker vi laver på serverside, så alle der kan et serversidesprog, er velkomne. Jeg ved godt, at det lyder til, at det kunne gå hen og blive kaos. Men idet det er på hobbybasis og et projekt, der gør, man kan udvikle sig, synes jeg der skal være mulighed for at lave den samme funktion i flere sprog på serverside-niveau, hvis det er det, man ønsker. Der skal dog være en ansvarlig for webhotellet, således kun indhold med relevans bliver lagt op. Det er selvfølgelig logisk at lave en funktion i backenden, som er resourcekrævende, i et hurtigere sprog. Min erfaring er, at hvis man har kodet nok, så kan sætte sig ind i alle serversidesprog. Vi smider udelukkende XML/tekststrenge retur til frontenden.
MySQL - Databasen skal være gratis, og her skal eventuelle, der er med, diskutere om dette er det korrekte valg. Jeg benytter primært denne og så MSSQL 2005/2008. Speed-wise kommer der nok en del mudderkast, som vi helst skal undgå.
3D-animation - Er der nogle, der har flair med Maya eller 3Ds Studio Max, og vil give en hånd med, er man meget velkommen. Jeg tror ikke, at dette projekt kan blive en ordentlig realitet uden.
Kommunikation med afsender - To-vejs kommunikation med afsender, således man kan lave indvendinger mod et krav fx. Vi skal "opfinde" vores egen protokol, således afsender skal indtaste et unikt nummer eller navn på modtager, hvorefter modtager skal acceptere denne.
Kryptografi - Vi skal bruge nogle kloge hoveder indenfor kryptering, da vi ellers ikke kan "sælge" ideen til virksomheder.
API - Det skal være muligt at kunne lave widgets til iPhone, Windows Phone, Windows og Android mv.
Båndbredderegistrering - Det firma, der sender flest breve, betaler det meste af udgiften for servicen. Udgiften skulle gerne være minimal, og er der nok med på vognen, drejer det sig om basøre, idet INGEN bliver lønnet i dette projekt, andet end at de har muligheden for at kunne være med til noget stort.
Sponsor Båndbredde, plads og domæne. Hvis der er nogle, der sidder med server med masser af plads, og ønsker at sponsorere projektet, så skriv her. Dette projekt kan ikke lade sig gøre uden! Det kan blive stort det her! Serveren skal kunne køre både Windows og open source-teknologier.
Jeg kan selv teknologierne HTML, Javascript, AJAX, XML, MySQL, MSSQL2005/2008, ASP, VB samt opsætning af IIS, hvilke jeg bruger i mit job som elektriker til online bygningsautomation. Det er for lang tid siden, jeg sidst har rodet med Apache, så det er rustent.
Jeg håber, der er andre, som har lysten og motivationen til at give sig i kast med dette. Alt bliver styret demokratisk og hver mand har en stemme. Hvis der kommer mange om projektet, vil der blive tildelt en ansvarlig for hvert område.
Indlæg senest redigeret d. 12.06.2010 16:17 af Bruger #2199