sessions

Tags:    php

<< < 123 > >>
Hej Alle !

Jeg er ved at lave en hjemme side og så gået lidt i stå ved sessions. Jeg har lavet et login script og deslige. Men nu skal jeg jo havde gjort sådan at når brugeren logger ind, skal det jo følge ham hele tiden, også når han laver noget ting på min hjemme side.

Jeg koder i php og css, og bruger mysql

håber nogen kan hjælpe

mvh Sune Kovshøj

26 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 8 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Great. Så er det næsten lige til.

Inde i tablen hvor du har id, username og password tilføjer du et felt til, som du kalder for location, det skal være med VARCHAR.

Derefter skan du bruge min kode til at holde øje med hvor dine brugere befinder sig. Koden skal bare tilføjes i alle de sider brugerne kan komme ind på.

Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Håber at du kan forstå hvad jeg mener og at du kan få det til at virke :)

Altså, som jeg lige har læst det mangler du det vigtigste. altså den session der skal vide at brugeren er online.
og til det skal du bruge en session.

jeg har på min side gjort det på denne måde:
Fold kodeboks ind/udKode 

Det jeg gør er at jeg gemmer brugerens id i en session. på den måde kan jeg både se hvem der er online. og jeg har mulighed for at finde oplysninger om brugeren. og derved ændre dem eller skrive nye.

Er det sådan at du vil følge brugeren rundt på din hjemmeside sådan at du kan se hvor han er henne?

ja for på nogen sider kan han klikke på noget som bliver sync med mysql´en

Okay.

Jeg tror at den nemmeste måde at lave det på ville være at fortælle databasen hver gang en bruger går ind på en ny side på din hjemmeside.

Du kunne f.eks. have et felt i din bruger-table i databasen, der hedder location, og så lave et lille script der skriver til $_SERVER['REQUEST_URI'] databasen hver gang brugeren opdatere eller åbner en ny side.

årh smart, nu er jeg totalt ny i php så har du et eksempel på hvordan det skulle skrives ?

Altså jeg kan godt lave feltet i sql´en men det er lige det der php jeg er i tvivl med ?

Bliver dine brugere gemt i en database?

jep når de registere sig bliver de gemt med id username og password, hvorefter de kan logge ind med username og password. Men når de så logger ind er det så jeg skal havde lavet noget session ting.

altså jeg skal lave en et felt mere der hedder location og sætte $_SERVER['REQUEST_URI']ind øverst på alle de sider hvor brugeren kan komme ind, er det rigtig forstået ?

Du skal sætte den PHP kode jeg skrev ind øverst på alle de sider hvor brugeren kan komme ind :)

Og du skal selvfølige huske at udskifte de steder, hvor jeg har skrevet "DINTABLE" ud med det navn din brugertable har :)

<< < 123 > >>
t