Problem med at loade fil til Richedit

Tags:    delphi

At loade og save filer skrevet i en RichEdit er jo ikke så satans svært, men alligevel har jeg et lille problem. I det program jeg er ved at være har filen der skal gemmes nogle få linjer programmet bruger til at identificere hvilken fil det er. Det er de 2 første linjer i filen. Når man gemmer filen bliver de 2 linjer tilføjet øverst i filen, og når filen bliver hentet igen bliver de 2 linjer fjernet inden de smides over i RichEditen. Det resulterer i at der i RichEditen står
"\\par" foran alle linjer :S. Hvordan kan jeg få løst det??


-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.12
GED d- s: a--- C++ U? P L+ E? W++ N? o? K- w
O? M? V? PS PE? Y? PGP++ t 5? X+ R tv+ b+ DI? D+
G e-- h! !r y--
------END GEEK CODE BLOCK------



5 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
At loade og save filer skrevet i en RichEdit er jo ikke så satans svært, men alligevel har jeg et lille problem. I det program jeg er ved at være har filen der skal gemmes nogle få linjer programmet bruger til at identificere hvilken fil det er. Det er de 2 første linjer i filen. Når man gemmer filen bliver de 2 linjer tilføjet øverst i filen, og når filen bliver hentet igen bliver de 2 linjer fjernet inden de smides over i RichEditen. Det resulterer i at der i RichEditen står
"\\par" foran alle linjer :S. Hvordan kan jeg få løst det??

Hej Jonas,

Hvilken kode bruger du til at fjerne de 2 øverste linjer ?
For det er jo sikkert der det går galt kunne jo være det kunne løses på en anden måde ..
Bare ligepost koden hvis du ikke har fået hjælp på fredag kommer jeg hjem der og skal nok fixe noget til dig ..
Held og lykke .

M.v.h. Johnny Rasmussen



Problemet med memo er at den ikke giver mig mulighed for formatering af tekst såsom tekst i forskellig font, farve og størrelse.


-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.12
GED d- s: a--- C++ U? P L+ E? W++ N? o? K- w
O? M? V? PS PE? Y? PGP++ t 5? X+ R tv+ b+ DI? D+
G e-- h! !r y--
------END GEEK CODE BLOCK------

OK.
Jeg har på fornæmelsen at det du tror er de 2 første linjer ikke er det. Hvis det er richtext (RTF) formateret smides der noget i de første par linier af txt filen som viser det er en RTF kodet fil. Altså noget tekst som bliver tilføjet under save. Så de linjer du sletter er RTF informationer, derfor de /par linier.
Hvis du loader det ind i en tstringlist så går det nok helt i havnen. Du skal have det ind i en richtext component for at få det til at bibeholde formatering m.m.

Hvis du vil gemme noget tekst så søger for at tilføj det med noget du kan finde igen når du loader den.
F.eks.
......
.....
*Fileinfo* Filensnavn placering m.m
*Fileinfo* Filensnavn placering m.m
....
...
...
når du så har lavet en loadfromfile på den søger du alle .lines(index) igennem med en .fIND på *Fileinfo* og fjerner .lines.delete(index) dem fra visning i richedit feltet.




Jeg henter det ved at smide filen ind i en TStringList. Læser de 2 første linjer og bagefter siger jer bare for i:= 2 to antal linjer i stringliseten do richedit.lines.add(stringlisten[ i ]); Og det er der det går galt.

-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.12
GED d- s: a--- C++ U? P L+ E? W++ N? o? K- w
O? M? V? PS PE? Y? PGP++ t 5? X+ R tv+ b+ DI? D+
G e-- h! !r y--
------END GEEK CODE BLOCK------

[Redigeret d. 02/08-05 09:41:41 af Jonas (Decko)]



Jeg henter det ved at smide filen ind i en TStringList. Læser de 2 første linjer og bagefter siger jer bare for i:= 2 to antal linjer i stringliseten do richedit.lines.add(stringlisten[ i ]); Og det er der det går galt.

-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.12
GED d- s: a--- C++ U? P L+ E? W++ N? o? K- w
O? M? V? PS PE? Y? PGP++ t 5? X+ R tv+ b+ DI? D+
G e-- h! !r y--
------END GEEK CODE BLOCK------

[Redigeret d. 02/08-05 09:41:41 af Jonas (Decko)]

/Par er koder i RTF formatet.
Dette kan du løse ved at sætte egenskaben "PLAINTEXT" til TRUE på richedit'en controllen som du har på din form før du saver og loader. På den måde forsvinder alle RTF koderne.

Et forslag :
Hvorfor bruger du ikke et MEMO istedet. Hvis det er på Win 2000 eller nyrer så har du ikke 32 KB memory limit på Memo'en som i gamle dage. Memo er langt lettere at håndtere i mange tilfælde.




Problemet med memo er at den ikke giver mig mulighed for formatering af tekst såsom tekst i forskellig font, farve og størrelse.


-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.12
GED d- s: a--- C++ U? P L+ E? W++ N? o? K- w
O? M? V? PS PE? Y? PGP++ t 5? X+ R tv+ b+ DI? D+
G e-- h! !r y--
------END GEEK CODE BLOCK------



t