Navision og Webshop

Tags:    programmering

Hej,

Har lavet en fin webside med QuarkXpress, i øjeblikket udelukkende som en flash fil, men det bliver muligvis lavet om.

Hvad kræver det at få webshop op og køre som kommunikere med en gammel Navision 3.6? Altså så kunderne ikke bestiller vare som ikke er på lager?
Navision skal jo på en eller anden måde understøtte en sådan kommunikation.

Nogen der har erfaring med den slags, hvor avancerede er det, og hvilke teknologier/databasesprog er påkrævet?

Tænker at der må findes noget "plug'n'play" software til den slags?

Hej Mikael,

På mit gamle arbejde havde vi en lignende løsning, dog ikke bundet op af et lager.

Min umidelbare kommentar er "Walk away, and don't look back". Nu er jeg ikke ekspert i navision og det var ikke mig som lavede kommunikationen med navision, men en kollega. Jeg var del af et 3-mands hold som lavede vores webshop samt Navi kommunikation.

Hvad jeg kender til, så er det største problem at du ikke kan pushe data ind i Navision eksternt. Du skal have Navision til at hente dataen fra din webshop, via nogle webservices el. lign. Som tidligere sagt er jeg ikke Navision ekspert, men er det sandt, så vil din idé ikke kunne lade sig gøre, da lageret ikke vil være opdateret.

Vores løsning var at håndtere ALT fra webshoppen's backend, og så generere rapporter og feeds til navision og diverse marketing/finans folk så de kunne håndtere hvad der skulle håndteres. Navision hev selv salgstallene ind og implementerede dem via vores webservice, men det gjorde den kun med et vis interval.

Det er mine erfaringer, du skal nok undersøge sagen lidt nærmere, men nu bliver du hvertfald ikke skuffet hvis du får bekræftet min påstand.

tak for svar :)

Jeg har fået snakket med en programmør, som dog ikke kendte til præcis denne gamle sag, men som også mente at det ville blive "svært"!
Det lyder rimeligt sandsynligt, det du siger, men ja jeg må hellere researche lidt mere!

"Du skal have Navision til at hente dataen fra din webshop, via nogle webservices el. lign. "
- er det ikke noget med et meget lille interval, og form for kontrol loop...

Spørgsmålet er hvad alternativet er! Jeg mener hvis man har et system der fungere fint, og ikke har yderligere behov end webshop, så det er lidt surt at skulle opgradere til noget dyrt med løbende licensbetaling!

Hvad jeg kender til, så er det største problem at du ikke kan pushe data ind i Navision eksternt. Du skal have Navision til at hente dataen fra din webshop, via nogle webservices el. lign. Som tidligere sagt er jeg ikke Navision ekspert, men er det sandt, så vil din idé ikke kunne lade sig gøre, da lageret ikke vil være opdateret.

NEJ! du skal ALDRIG opdatere til Navision, pølsesnak! Det skal gå den anden vej, din WebShop skal trække data fra din Navision (tror jeg har set at DanDomain havde et modul til at integrere med Navision). Måden du så skal trække varer på er når du pakker dine varer (ja der er et hul på nogle timer, men det må du leve med) - det er så vidt jeg ved den eneste "rigtige" måde at gøre det på - jeg tror sgu revisoren vil trække lidt på brynene når du siger at du selv, manuelt har omgået revisionen i Navision og modificeret dit regnskab. Kig evt hos Scannet eller DanDomain og se om de kan integrere med Navision - det er jeg rimelig sikker på at de kan.

"(ja der er et hul på nogle timer, men det må du leve med)", Det duer ikke, så kan man ligeså godt have to lagre. Det er lige før jeg så selv kunne strikke noget sammen...

Men tak for svar :)

t