1. Hvordan indsætter man et baggrunds billede? (som evt. kan skifte)
først klikker du et tomt sted på formen, såtager object inspectoren, fane bladet events, og dobbelt klikker udfra onpaint.
koden kan så se således ud:
procedure TForm1.FormPaint(Sender: TObject);
var
Billede: TBitmap;
begin
Billede := TBitmap.Create;
Billede.LoadFromFile(billedfil);//billedfil er en global variabel der skal sættes i formens onCreate
form1.Canvas.Draw(0,0, Billede);
end;
billedfil er en string variabel, du skal/kan sætte en værdi for i formens oncreate (eller bare inden anden linje efter begin i ovenstående kode). billedfil skal indeholde stien med filnavn på dit baggrundsbillede (f.eks: billedfil:='c:\\test.bmp'
når du så skal opdatere baggrundsbilledet (eller nærmere klaske et nyt oven på det gamle), angiver du en sti med filnavn i billedfil hvorefter kommandoen form1.repaint opdaterer skidtet.
bemærk at dette virker med almindelige bmp billeder.
2. En måde at generer et random tal mellem 1 og et andet tal? (vigtigt)
hvis du vil generere et tilfældigt tal i intervallet [a;b] skriver du:
tal := random(b-a) +a;
evt.
randomize;
inden for at seede et nyt tilfældigt tal (gør at det virker mere tilfældigt)
eks. i intervallet 50 til 100;
randomize;
tal := random(100-50) +50;
3. Hvordan laver man globale variabler?
det kan du gøre under
var lige inden
implementationden ser formentlig allerede sådan ud:
var
Form1: TForm1;
du kan nu tilføje en ny global variabel ved at deklarere den efter form1
f.eks:
var //globale variabler kan deklareres her
Form1: TForm1;
globalvar : integer;
4. Hvordan får man tal fra et "edit tekstfældt"?
tal := strtoint(edit1.text);//hvis det altså er edit1 du skal hive noget ud af, ellers skiver du bare hvad indtastnings boksen hedder.
5. Hvordan "linker" man til at et andet frame? Altså får et frame til at skifte ved tryk af knap?
er forhenværende Javascripter??? forstår ikke hvad du mener. forms?
6. Kan man ændre knappens udsene?
ja! og det et helvede skal hilse at sige! så tror jeg du vil have mere glæde af at anvende et image komponent der langt hen af vejen også kan bruges som knap (den har også en onclick event)
7. bool variabel type?
en boolean variabel kan antage 2 forskellige værdier true og false
de deklareres således: boolvar : boolean;
jeg uddybe anvendelsen af dem her.
8. Hvordan laver man en fucktion(procedure?) i delphi? og hvordan klader man den?
nu er der stor forskel på funktioner og procedurer, funktioner returnerer noget og procedurer gør ikk!
hvis det blot skal være meget simpelt placerer du curserern lige efter:
{$R *.dfm}
hvorefter du hamrer ctrl+j i bund på tastebrættet. du kan bladre ned igennem listen og vælge procedure declaration eller function declaration, du skal nu vælge et navn til proceduren
her er et eksempel på en procedure:
procedure test();
begin
showmessage('hej');
end;
og su kan nu hvor som helst (bare det ligger under proceduren) i dette unit kalde test; som her resulterer i en popup boks.
9. Hvordan laver man flere argumenter i en if sætning? (&&?)
if ((a = 3) and (b=5)) then ...
du sætter en parantes rundt om din betingelse.
for nu at vende tilbage til boolean:
dit udsagn i en betingelse kan enten være sand eller falsk
det findes så nogle forskellige logiske operatorer, med forskellige betingelse for at noget er sandt
AND : begge udsagn skal være sande
OR : kun et sandt udsagn er nødvendigt
XOR : Netop et sandt
NOT : bytter om på sandt og falsk
10. Hvordan viser man variabler i en label?
det kommer an på hvad type din variabel er: hvis det er en integer:
(jeg anvender er labellen label1)
label1.caption := inttostr(intvar);
float (decimal variabel);
label1.caption := floattostr(floatvar);
string:
label1.caption := strvar;
det dækker vidst det mest nødvendige.
11. Hvad er begrændnsningen på integer?
2^31 -1 (dette er i øvrigt et primtal
)
12. Hvordan får man vist et billede?
du kan gå under fane additional og smide et komponent på af typen TImage. i object inspectoren kan du så under properties vælge picture og derefter finde et billede.
håber det kan være dig til hjælp
/Troels