Jeg har aldrig sagt eller skrevet at Delphi ikke kan bruges til noget. Jeg har skrevet at der sådan set ikke er nogen grund til at bruge Delphi sproget, der findes andre løsninger der er bedre.
Det handler ikke så meget om tekniske detaljer i sproget, det drejer sig primært om ting som hvor det kan bruges, hvor meget det bliver brugt, hvilke værktøjer man kan få, hvilke 3. parts biblioteker der findes osv. Selve sproget er vel sådan set brugbart, men kan ikke noget som andre sprog ikke kan bedre.
Umiddelbart er jeg enig. Dog må jeg indrømme at jeg finder "moderne" Pascal-dialekters syntax mere intuitiv end C med varianter, og at en "let" syntax vejer meget i overvejelserne.
Dog synes jeg generelt folk mangler det perspektiv på sagen at Delphi ikke er lig med Pascal. Delphi er "bare" en dialekt af Pascal opbygget omkring Borland's IDE af samme navn. Selve Pascal-sproget har været til stede fra tidernes morgen, og vil nok forblive i branchen cirka ligeså længe som C vil -- at Delphi som miljø og som Pascal-dialekt efterhånden er død, er så en anden side af sagen.
Personligt kan jeg godt lide engang imellem, for adspredelsens skyld, at hacke lidt Object Pascal via Free Pascal compileren -- men jeg er ikke sikker på hvor meget jeg ville bruge sproget til større/mere seriøse ting.