Jeg har i de sidste mange år hørt mange Pascal/Delphi tilhængere hævde at sproget på mange måder er stort set lige så godt som C++, men jeg har ikke hørt noget argument for at det skulle være bedre. Og C++ er et bredt anvendt og standardiseret sprog.
Jeg nævnte nu ikke at C++ på nogen måde var outdated, selvom at håndteringen af templates er dårlig(alt relateret til en template skal være i en fil). Det er jo noget der kommer fra princippet omkring header/source princippet som C++ valgte at tage med sig i bagagen tilbage i 1979. Her adskiller Delphi og FreePascal sig ved at implementere strict typede generics, hvilket jeg selv synes er bedre eftersom traditionelle scoping regler og interface/implementation adskillelse stadig er det samme
Det er rigtigt, du kan ikke misbruge generics i Delphi eller Freepascal, som f.eks i Boost(åh gud, et helvede at debugge en 10 linjers fejlmeddelelse; blot for at finde ud af at du mangler et semicolon i en urelateret fil)
std::string har mange mangler der, i min mening gør den dårligere end en ansistring fra object pascal. ansistring sørger selv for codepage conversion og er generelt mindre kompleks at arbejde med
Virtuelle metoder i klasser er implementeret lidt underligt i C++ synes jeg. Specielt hvis du har tænkt dig at kalde dem fra constructorere eller destructorer
Alt andet er vel på sin vis samme niveau i begge sprog
Vi kan evt. tage den i religionskrigsforaet? Det har været så utrolig stille de sidste par år
Delphi/Pascal er bestemt ok til at lave GUI på Windows, men det er mere GUI-builderen end sproget i sig selv.
Tja, det kører stadig i det samme gamle persistent streaming. Det er ikke en sprog feature
Jeg mener at der officielt en gang er blevet udmeldt at producenten ikke ville længere ville understøtte eller lave software til Delphi (Pascal), men det kan være jeg er forkert på den?
Det tror jeg ikke er sandt. De sælger det stadig og udvikler i aller største grad på det
Indlæg senest redigeret d. 28.04.2010 22:51 af Bruger #782