Excel: Valg Af Kombinationsmuligheder

Tags:    diverse

Jeg har gang i et Excel ark hvor jeg har på baggrund af 4 input kan fortælle produktionen, tilbagebetalingstiden osv. af et solcelleanlæg. Jeg har lavet 4 dropdown lister til valg af hhv. By, Retning på tagflade (nord, syd, øst, vest), Hældning på taget og størrelsen på solcelleanlægget. De her input giver 612 unikke kombinationsmuligheder.

Jeg har lavet en række if-sætninger der kan spytte et tal mellem 1 og 612 ind i en specifik celle. (og jeg har selvfølgelig styr på hvilket tal der gælder hvilken kombinationsmulighed)

Jeg vil derfor høre om jeg kan gøre følgende på en nem måde:

Kan jeg i celle A1 kigge på indholdet af celle B1. B1 vil indholde et tal mellem 1 og 612. Kan jeg bruge dette tal fra B1 til at vælge et rækkenummer i en bestemt kolonne (og derved få fat i en specifik celle)? F.eks. kan kolonne D indholde produktionsdata, mens kolonne E kan indholde tilbagebetalingstider...

Altså funktionaliteten jeg gerne vil have er:

=IF(B1="1";D1;IF(B1="2";D2;IF(B1="3";D3;....IF(B1="612";D612))))

Men jeg vil gerne undgå at lave de mange nestede if-sætninger...

Håber nogen kan hjælpe med en nem og generisk løsning.

Mvh
Kasper

2 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Fold kodeboks ind/udKode 

Find række nr A1 i D1: D612 - Bemærk hvis A1 er tom eller nul, så tæller den som 1. Så du skal stadig bruge en IF sætning.

Indlæg senest redigeret d. 27.04.2010 11:30 af Bruger #955
Fold kodeboks ind/udKode 

Find række nr A1 i D1: D612 - Bemærk hvis A1 er tom eller nul, så tæller den som 1. Så du skal stadig bruge en IF sætning.

Super.

Det er jo lige præcis hvad jeg har brug for.

Tusind tak.

(Nu skal jeg bare lige ha' undersøgt hvordan jeg lukker tråden og giver dig point :)

t