Echo på css?

Tags:    html css

Hej.
Jeg er i gang med et afsluttende projekt for faget kommunikation/IT på HTX.

Jeg Har bygget et websted hvor menuen funger på samme måde som forum, Artikler, osv. på sitet her. Mine "faner" er blot ensfarvet.

jeg har lavet en class som frem hæver den fanen man er på ved at ændre farven på "knappen" til den aktive side.

#menu .active a, #menu .aktiv a:visited, #menu .aktiv a:active{background:url(images/menu2.jpg) repeat-x; border-left:solid 1px #abca74; border-right:solid 1px #abca74; color:#669900;}

Mit problem er at denne effekt ikke virker når åbner siden førstegang man skal op og klikke på den gældende banner før at den ændre farve.

Dette sker også nogle gange når man skifter mellem fanerne, altså at den fane man klikker ind på ikke skifter farve i menuen.

Derfor vill jeg høre om det er nogen det lige har en fix ide. eller om det er muligt, som i Javascript, at sætte en Echo! kode ind som sikre at denne kode bliver læst korrekt?

Håber at jeg har udtrykt mig klart angående mit problem.

På forhånd tak.

Indlæg senest redigeret d. 22.04.2010 22:35 af Bruger #15728
Du kan bruge Firebug eller hvad den nu hedder i de andre browsere til at debugge din CSS. Desværre har du kun givet en lille stump CSS-kode og ikke et link til en side, så jeg kan ikke gå ind i min Firebug og se hvad der sker. En ting der undrer mig er at du har en klasse der hedder "active" og en der hedder "aktiv". Er du ikke kommet til at stave forkert? Måske der bare burde stå:

#menu .aktiv a {background:url(images/menu2.jpg) repeat-x; border-left:solid 1px #abca74; border-right:solid 1px #abca74; color:#669900;}

Edit: Hmm... jeg trykkede altså kun en gang.

Indlæg senest redigeret d. 23.04.2010 08:38 af Bruger #3143
Det burde ikke være nødvendigt med :acive og :visited.

Har du tjekket i kildekoden at linket rent faktisk får klassen 'aktive' ?

Og som Jesper siger, Firefox med Firebug udvidelsen er et rigtigt godt tool til at debugge sådan noget med.

Fold kodeboks ind/udKode 

Hej igen.
Jesper du har ret i at active burde være aktiv.

Men når i forslår at fejlen kan ligge i at kilden ikke får klassen 'aktiv' så undre det mig at den får den når man blot klikker på fanen.
Som om den først skal aktiveres.

Jeg kan godt se om jeg kan finde en udbyder af gratis websteder så jeg kan uploade sitet.

Prøv at læs din kode:

#menu .active a,
#menu .aktiv a:visited,
#menu .aktiv a:active

Altså: Hvis linket er besøgt eller hvis linket har fokus, så bruges klassen "aktiv". Hvis ingen af de to ting er opfyldt er det kun klassen "active" der bruges. Det virker besynderligt.

Jah du har ret.

har ændret det til:
#menu .aktiv a,
#menu .aktiv a:visited,
#menu .aktiv a:active

men det besynderlige fænomen optræder stadig i enkelte tilfælde.

t