HJÆLP :S?

Tags:    delphi

Nu er jeg så småt begyndt på Delphi da jeg synes det er meget mere fun at kode end fx. php, nok fordi jeg har lavet det meste i php, men anyway. Jeg sidder og kigger de mange artikler her på udvikleren igennem og jeg ved simpelthen ikke hvor jeg skal starte. Skal jeg starte med at lære oop? eller? Er der ikke nogen der kan give mig en "liste" eller en fremgangsmetode der giver mig mest viden og får tingene i en ordenlig rækkefølge.

Hilsen Dennis

I cant do it captain, i dont have the powa\\\\\\'!



Hvad med "Start på delphi" ?




Delphi er ( ligesom C++ ) et OOP sprog, så det er nok meget naturligt at kaste sig over alle OOP's dejlige fordele så som klasser, arving af klasser osv. Jeg startede, i sin tid, med at finde nogle programmer som jeg ville efterligne. Alt fra tekstbehandligs-, database- til multimedie programmer og til sidt spil (Som er virkligt sjovt samt udfordrende). I dag er jeg meget glad for at havde brugt tid på at lave alle disse små (halvfærdige) projekter for det gav mig rigtigt meget erfaring, tips og triks og lyst til at fortsætte. Så jeg vil anbefale dig at finde på et projekt som du pt. brænder meget for at lave. Det kunne være en WordPad klon, PaintBrush klon eller en MediaPlayer eller lign. Bare for at lære sproget at kende. Da du allerede har erfaring med PHP burde Delphi komme ret naturligt for dig! Dog husk på at Delphi er et kompiler sprog og ikke et decideret 'online' sprog. Jeg er selv meget facineret af sproget Delphi og syntes det er langt det sjoveste sprog at lege med da stort set kan lave alt hvad hjertet begære ( På nær Drivers og andet low-level (nørd) software osv. ) Delphi er god til hurtigt at afprøve nye ideér til algorithmer, optimeringer da det er utroligt fleksibelt og hurtigt (performance). C++ er også et rigtigt vidunderligt sprog og finder du på i fremtiden at skifte mellem de to sprog er det meget nemmere end du tror!

Held og Lykke



jeg har leget med c++, men det var ikke lige mig. Jeg kan godt følge dig og synes det er nogle geniale måder man lære på. Det jeg har mere problemer med er selve kodningen. Altså, hvis nu jeg vil have en paintbrush, hvad er koden til at få den til at udføre den handling? egentlig synes jeg at kodestykkerne der skal bruges til de forskellige ting er meget åbenlyse, men når man ikke ved hvad man skal skrive så er det lidt af et problem. Findes der et libriray hvor man kan se hvad man skal skrive? fx. som PHP's geniale site hvor man kan finde alt. findes der noget af det i stil med php.net så ville det jo være godt :D

I cant do it captain, i dont have the powa\\\\\\'!



Jeg lærte utroligt meget ved at læse Delphi virklig gode hjælpefil. Nogle mener at den er svær at hitte ud af, jeg har nu ikke selv haft de stor problemer. Det er i hvert fald tiden værd at blive kendt med hjælpefilen. Der findes også utroligt mange gode sites med tutorials og kode eksempler, tips og trick osv.

www.delphipages.com
www.torry.net
www.about.com nærmere betegnet http://delphi.about.com

Det var tre sider som jeg ofte besøgte da jeg lærte Delphi at kende.



t