hjælp til at lære om udvikling

Tags:    programmering

jeg har den drøm, at jeg gerne vil udvikle apps til iPhone mm.

jeg er total nybegynder, så jeg skal lære at programmere først selvfølgelig, kan i anbefalde nogle gode bøger (gerne dansk)

mhv
Oskar

Indlæg senest redigeret d. 05.04.2010 00:19 af Bruger #15807
8 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Prøv eventuelt at følge denne lille guide: http://www.version2.dk/artikel/10823-saadan-bliver-du-iphone-udvikler

Det centrale i iPhone udvikling er sproget objective c og så vidt jeg ved er der ikke ret mange hvis overhovedet nogle bøger på dansk om det. Men prøv at google objective c tutorial. Jeg kender ikke selv sproget, men så vidt jeg kan se er det ikke det letteste at starte med, men langt fra umuligt :)

Det vil givetvis være nemmere at udvikle til Android, da det kører på Java, som er et forholdsvis nemt begyndersprog -- det lærer man også som det første på de fleste programmeringsuddannelser.

Men det er jo så selvfølgelig et spørgsmål om ambition.

Desværre har Apple valgt at bruge det obskure sprog "objective c" til apps til iPone (og iPad og iMac). Sproget har aldrig vundet nogen videre udbredelse andre steder, så hvorfor valget faldt på objective c er mig en gåde. Så vidt jeg ved er der ikke andre mobiler eller smart-phones der bruger objective c.

At lære at programmere og lære at programmere mobiler og endog skulle lære objective c, på én gang er en meget stor mundfuld. Så jeg vil foreslå at du tager det i bidder.

Start med almindelig Java på PC, prøv det evt. på mobiler, og start så på objective c på PC, eller Mac hvis du har en. Det er meget lettere at lære sprog nummer to, så det er ikke nogen videre omvej.

tak for hjælpen, min plan er at jeg vil starte med noget c da jeg har læst mig frem til det skulle være det grundlæggende sprog for det meste,

lyder det som en god idé eller ? hvis ja, kan i anbefale nogle gode bøger omkring det, altså C

Jeg håber at du med C faktisk mener C++

Jeg kender ikke så mange bøger om C++, men jeg har skrevet en artikel der burde kunne få dig i gang:
http://www.udvikleren.dk/C/Article.aspx/286/

tak, men kræver C++ ikke man har noget erfaring med programmering ?

Nej, det er ikke sværere at lære C++ end at lære C. Selv om der er mere at lære i C++ end i C, er der også meget der er lettere i C++ end i C.

Alternativet er at starte på Java, det er på nogle måder lettere at lære end C++

ja okay, tak det vil jeg prøve :D

t