Get value from input field / text boks

Tags:    javascript

(undskyld for den halvt engelske overskriv ;))

Hey Udviklere.

Jeg sidder og skal bruge et javascript, som skriver teksten som står i en bestemt <input type="text" name="blabla" /> og erstatter %20 / mellemrum med _ og æ, ø og å med ae, o og a - hvis i forstår.

Og så skriver noget alla dette:
Der står i boksen: "ulla_havde_et_aeble".

Er der en eller anden Javascript haj her :pirat:, som kan fixe sådan et "lille" script sammen? Har ikke rigtig forstand på Javascript - selvom jeg egentelig burde.

(har ikke noget imod hvis du bruger jQuery)

Indlæg senest redigeret d. 27.03.2010 13:12 af Bruger #14015
3 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Nå, jeg fik da lavet lidt.

Fold kodeboks ind/udKode 

Rimelig bange "keydown, keypress, osv" men som sagt så er jeg ikke lige den største javascript haj, men det var hvad jeg kunne samle med små scripts rundt omkring.

Men kunne stadig godt tænke mig at den replacede Æ, Ø og Å og mellemrum med _.

Bliver lige ved med at kigge rundt, og ser hvad jeg kan finde. Ellers hvis du lige kommer forbi tråden og har en løsning, så sig det endelig :) - noget ala str_replace() funktionen i PHP.

EDIT:
Fandt lige JavaScript's smarte replace() funktion. Har nu:
Fold kodeboks ind/udKode 

Det virker sådan set fint nok, men eneste problem er, at den kun replacer første mellemrum med _ de næste bliver urørt.

Fandt vist ud af det. Der skulle tilføjes et "g", altså: replace(/ /g, "_");

Endelige kode:
Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 27.03.2010 13:38 af Bruger #14015
Vær opmærksom på at ikke alle browsere understøtter "g".

jeg havde også taget en sikker:

var fixed = fieldVal.replace(" ", "_").replace("æ","ae").replace("å", "aa").replace("ø", "oe");

Men for mig virker det som om du blot skulle sætte dig lidt ind i urlencode og decode..

/J

t