mærkelig fejl..

Tags:    php

Hej!

Får denne fejl når jeg indlæser min side:

You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'table WHERE punkt = '1'' at line 1

Det mærkelige er så bare at jeg udfører præcis samme kode andre steder på siden (hvor det virker), dog med en anden tabel.

$variabel = mysql_query("SELECT * FROM table WHERE punkt = '".$tal."'") or die(mysql_error());

Hvad er fejlen? Kan ikke selv se hvad jeg skulle have gjort galt..

Håber der er nogen der kan hjælpe :)

Indlæg senest redigeret d. 22.03.2010 18:47 af Bruger #10410
6 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
table er et reserveret ord, så hvis du har en tabel med det navn skal du omkrandse det med backticks:
Fold kodeboks ind/udKode 

tabellen hedder ikke table, gad bare ikke skrive hvad den rigtigt hedder, men det kan jo vise sig at blive nyttigt på et tidspunkt, så tak alligevel :D .

EDIT: Prøvede at indkapsle min tabels navn i ``, og nu virker det, så tusinde tak!! :)

Indlæg senest redigeret d. 22.03.2010 19:01 af Bruger #10410
Du er altså nødt til at give os de rigtige oplysninger, ellers kan vi ikke hjælpe dig. Du brugte sikkert et andet reserveret ord, og det var så heldigt, at du gjorde det igen i den version, som du skrev her, men hvis du havde skrevet noget andet, så ville fejlbeskeden ikke have givet mening!

har du nok ret i.. Har bare aldrig vidst at man ikke måtte bruge ord som table, index osv. :)

har du nok ret i.. Har bare aldrig vidst at man ikke måtte bruge ord som table, index osv. :)

Det må man skam også, men man skal bare bruge backticks. Det er faktisk god stil at bruge dem altid (tabelnavne, kolonnenavne, indexnavne, osv.), for så render man aldrig ind i problemer. Hvis du bruger PhpMyAdmin vil du nok også lægge mærke til, at alle søgninger, som PhpMyAdmin udfører altid bruger backticks.

Det har jeg nemlig også lagt mærke til i PhpMyAdmin. Nu undrer jeg mig bare over hvorfor der ikke var skrevet om det, det hvor jeg lærte det :)

t