fibonacci tal række

Tags:    c++

Hej udviklere!

Jeg står og mangler en der kan noget c++, som kan lave et lille simpelt program for mig. Jeg skal bruge et program der kan spytte fibonacci talrække ud.

Funktioner:
Mulighed for at sætte min/max værdi for hvor den skal gå til
Mulighed for at sætte et specifikt "nummer" ind som man vil have oplyst eksempelvis F13(fibonacci tallet nr. 13) = 233

Går udfra dette er et ligetil projekt, og ikke det sværeste. Jeg har kigget lidt rundt på google og fundet et hav af nogle der er kodet, men kan ikke få dem compilet og ved ikke hvordan jeg gør. Derfor jeg søger hjælp her.

Håber der er en der kan hjælpe ;)

//Morten Klim Sørensen

75 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Får ikke helt samme resultat som dig. Den viser 0 ved hvert eneste nu :P

Jeg har heller ikke behov for at komme højere end 64bits tal.

//Morten Klim Sørensen

Hvilken compiler bruger du ?
Andre, som kan bekræfte dette ?

Så vidt jeg kan se er der ikke problemer med koden.

Jeg ved ikke hvad der går galt så, men den viser i hvert fald ikke andet end 0, lige meget hvad jeg skriver.

Bliver first og last regnet rigtigt ud?
Prøv at lave "long long" om til "long" og strtoll om til strtol

Bliver first og last regnet rigtigt ud?
Prøv at lave "long long" om til "long" og strtoll om til strtol

Det var samme kode som jeg skrev tidligere bare med 'long long' som er mindst 64 bits. Problemet med long er at den kun er 32 bits (jaja, afhængig af arkitekturen osv.) og derfor ikke kan indeholde så store tal. long long kan gå op til det 92. Fibonacci tal.

Nu virker den! og der burde ikke være en fejl nu.
Fold kodeboks ind/udKode 

har ændret den lidt så man skal skrive hvor mange fibonacci tal der skal udskrives ikke hvor meget den skal køre til. så hvis man skriver 10 får man 10 fibonacci tal det vil sige til 55

Indlæg senest redigeret d. 21.03.2010 06:59 af Bruger #15732
Oskar, nu ser det rigtigt ud!

Tak Bertel og Robert for de gode tip :D

Nu virker den! og der burde ikke være en fejl nu.
Fold kodeboks ind/udKode 

har ændret den lidt så man skal skrive hvor mange fibonacci tal der skal udskrives ikke hvor meget den skal køre til. så hvis man skriver 10 får man 10 fibonacci tal det vil sige til 55

Det ser rigtig fint ud, desvære løber dit program ind i samme problem som Roberts, det kan ikke komme højere end fib(46), kan være jeg må bøje mig og bruge excel i stedet. Syntes bare det var så smart med sådan et lille program man kunne vise læren og sensor, og gav den mulighed man kunne finde et bestemt på ingen tid fremfor man skulle kigge flere rækker tal igennem.

//Morten Klim Sørensen

Det ser rigtig fint ud, desvære løber dit program ind i samme problem som Roberts, det kan ikke komme højere end fib(46), kan være jeg må bøje mig og bruge excel i stedet. Syntes bare det var så smart med sådan et lille program man kunne vise læren og sensor, og gav den mulighed man kunne finde et bestemt på ingen tid fremfor man skulle kigge flere rækker tal igennem.

//Morten Klim Sørensen

Er du sikker på, at du har kopieret koden korrekt ?
For jeg har lige tjekket på Windows med Code:: Blocks, og det virker fint.

//Morten Klim Sørensen

Er du sikker på, at du har kopieret koden korrekt ?
For jeg har lige tjekket på Windows med Code:: Blocks, og det virker fint.

Jeg har lige prøvet igen, og kopieret det du havde skrevet i den boks. Har taget et screenshot af det hvis det bedre illustere om jeg gør noget forkert.

http://www.kl1m.dk/stuff/codeblocks.jpg

Hvis du kan få det til at virke på en windows maskine, kan du så ikke smide de 3 filer op den laver når du har builded den?

//Morten Klim Sørensen

Hmmmm ja det er ikke så godt men ved ikke hvad jeg kan gøre for at den kan tage flere

Indlæg senest redigeret d. 21.03.2010 15:49 af Bruger #15732
t