fibonacci tal række

Tags:    c++

Hej udviklere!

Jeg står og mangler en der kan noget c++, som kan lave et lille simpelt program for mig. Jeg skal bruge et program der kan spytte fibonacci talrække ud.

Funktioner:
Mulighed for at sætte min/max værdi for hvor den skal gå til
Mulighed for at sætte et specifikt "nummer" ind som man vil have oplyst eksempelvis F13(fibonacci tallet nr. 13) = 233

Går udfra dette er et ligetil projekt, og ikke det sværeste. Jeg har kigget lidt rundt på google og fundet et hav af nogle der er kodet, men kan ikke få dem compilet og ved ikke hvordan jeg gør. Derfor jeg søger hjælp her.

Håber der er en der kan hjælpe ;)

//Morten Klim Sørensen

75 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Prøv dette:
Fold kodeboks ind/udKode 

Følgende viser brugen:
Fold kodeboks ind/udKode 

Nu burde den virke ellers tak for koden robert
Fold kodeboks ind/udKode 

cool nok, men hvis Morten ikke er så skarp i C/C++ er 32 linjer C kode nok lettere at gennemskue end 108 linjer C++...just my 2 cents worth

Forresten, hvis din lærer spørger, hvorfor du ikke brugte en rekursiv løsning ala denne:
Fold kodeboks ind/udKode 

...så kan du smide dette program efter dem:
Fold kodeboks ind/udKode 

Det viser, hvordan en beregning skal gentages mange gange og derfor er rekursion ikke en god løsning for Fibonacci.
Følgende brug (under Linux):
Fold kodeboks ind/udKode 

...vil poppe følgende billede op:
http://www.the-playground.dk/uploads/Main/Fib8.png

Du kan se, at for at beregne det ottende Fibonacci tal, så skal man beregne det syvende én gang, det sjette to gange, det femte tre gange, det fjerde fem gange, og så videre. Det bliver virkelig tungt når man når op på en 30 stykker.

Indlæg senest redigeret d. 17.03.2010 20:54 af Bruger #2695
ja robert men det kan morten jo så bestemme han kan jo vælge den han syntes er best. :D
jeg er faktisk kun 10 og ikke særlig skarp til c++

Mange tak for de fine svar.

@Oskar
Programmet virker perfekt nu, tak!
Rimelig imponerende, at du kan alt det C++ i en alder af 10 år :O

@Robert
Jeg prøver at kigge lidt på den kode du har smidt op. Med hensyn til det om det er C eller C++ er lige godt for mig, det er volapyk begge dele i mit hovede. Nu er det heller ikke programmering jeg skal op i, det er skam "bare" matematik så regner ikke med lærer eller sensor stiller spørgsmål til selve programmet :P

//Morten Klim Sørensen

Indlæg senest redigeret d. 17.03.2010 12:55 af Bruger #15687
Fint det er godt det virker fint for dig nu:D

Tillad mig lige at gentage, denne linie kode er defekt:
int fibonacciData[];

Der er ingen grund til at tro at koden vil virke.

Tillad mig lige at gentage, denne linie kode er defekt:
int fibonacciData[];

Der er ingen grund til at tro at koden vil virke.

Mener du den vil kunne regne forkert, eller hvordan skal det forståes?

//Morten Klim Sørensen

Snævert set giver den linie ikke mening, i C++ skal arrays have en størrelse, f.eks:
int fibonacciData[1024];
At det overhovedet kan lade sig gøre at oversætte koden til et program skyldes udelukkende en "fejl" i compileren.

Som det er nu, er det ikke et gyldigt program, og der kan ske hvad som helst hvis man forsøger at køre det. Sandsynligvis vil programmet gå ned hvis man kører det, men det vil også kunne give forkerte resultater.

Snævert set giver den linie ikke mening, i C++ skal arrays have en størrelse, f.eks:
int fibonacciData[1024];
At det overhovedet kan lade sig gøre at oversætte koden til et program skyldes udelukkende en "fejl" i compileren.

Som det er nu, er det ikke et gyldigt program, og der kan ske hvad som helst hvis man forsøger at køre det. Sandsynligvis vil programmet gå ned hvis man kører det, men det vil også kunne give forkerte resultater.

well...tror faktisk ikke at det er en fejl.

int fibonacciData[]

...betyder bare at der er et array af udefineret størrelse. Jeg har tit set det sådan her:
Fold kodeboks ind/udKode 

Men jeg er helt enig i, at i det viste eksempel ovenfor giver det ikke mening og vil kunne give problemer med adgang til uallokeret hukommelse.

Indlæg senest redigeret d. 17.03.2010 21:38 af Bruger #2695
t