Farve problem

Tags:    html css

Hej,
Jeg har et problem med farverne i html/css - jeg prøver at få lavet dette design.
Men da jeg kører Mac med firefox som client, opstår der nogle problemer med farverne.
Det kan ses på dette screenshot.

Det skal rigtigt se sådan her ud.

Indlæg senest redigeret d. 02.03.2010 12:40 af Bruger #6952
Jeg kan ikke se hvad forskellen er i farverne. Kan du beskrive det nærmere?

Hvis du kigger på billedet her kan du se en lyseblå farve i bunden, som du ikke kan se på dette billede her - det sidste billede her er sådan som det skal se ud.

Og her til sidst er der et billede af hvordan det også skal se ud - her er det bare i firefox på en windows 7 maskine (Her ser det altså rigtigt ud - uden farveskift som der er på det første billede)

Indlæg senest redigeret d. 02.03.2010 15:35 af Bruger #6952
Jeg vil gætte på at det er fordi baggrundsbilledet er gemt med en Color Profile, og at dit styresystem samtidigt kender din skærms Color Profile. Når begge disse profiler eksisterer, vil Color Management i Firefox ændre farverne på billedet matchende forskellen i de to profiler, således at farverne i billedet kommer til at fremstå mere præcist som de var tiltænkt. Hvis det er tilfældet vil problemet kunne løses ved at slette den Color Profile der er gemt i baggrundsbilledet. Jeg ved ikke hvordan man fjerner farveprofiler fra JPEG-billeder.

Men nu er det jo ikke billedet der bliver en forkert farve, men baggrundsfarven, som er angivet ved background-color:#0d40b3; i min body - det sjove er jo bare at på min mac er den background color en helt anden end på min pc.

Jeg kender godt til problemet, og kender ikke helt til en rigtig teknisk løsning. Så lytter selv lidt med på denne tråd.

Men jeg kender til en rigtig let og godt lappe metode. Lad baggrunden bare være et 1*1px billede som har fordoblet i både y og x aksen. Det kan let gøres med css.

Indlæg senest redigeret d. 02.03.2010 17:41 af Bruger #5097
Ok, så er det ikke det der er problemet. Jeg har aldrig hørt om før at baggrundsfarven bliver forkert. CSS farver er ikke en del af Color Management.

På min Firefox 3.6, Windows Vista, ThinkPad vises baggrundsfarven korrekt.

Theis: Ja det har jeg også tænkt på at gøre, men hvordan ville jeg kunne gøre det under det andet baggrundsbillede jeg bruger?
Min csskode til body ser sådan her ud:
Fold kodeboks ind/udKode 

Og efter din "model" skal jeg jo nu bruge 2 baggrunde i en body, hvordan gør jeg dette? Kan umiddelbart ikke lige se en løsning selv.

Jesper: Ja, det virker ret underligt at de ikke kører samme farve i alle browsere.

Du skal bare lave endnu en div, hvor du også i denne div vælger en baggrund. Prøv at tjekke denne side:
http://jobs.webdesignerwall.com/

Eller tjek eventuelt denne side, hvor de netop beskriver den jeg linker til:
http://www.webdesignerwall.com/tutorials/how-to-css-large-background/

Ahh, smart! Mange tak for hjælpen, har fundet ud af at få det til at se godt ud nu :) - gjorde det at jeg lavede en 1px*1px jpeg med den farve jeg skulle bruge, og sat den som background, med en div med billede-baggrunden over :)
Endnu engang tak for hjælpen. (Dog er det stadig underligt at farverne ikke er de samme!)

t