2 spalter på hjemmeside

Tags:    php

Hejsa.
Jeg overvejer rigtig kraftigt tanken om at have 2 spalter tekst på flere hjemmesider jeg for tiden er i gang med at lave.
Da alt tekst bliver hentet fra databasen, tænkte jeg at php (måske i samarbejde med javascript) kan finde ud af at dele teksten på så det ligge pænt og flot i de 2 spalter. Problemet er altså bare at spalterne skal være lige lange.

Er der nogen der kender til hvordan jeg kan lave sådan en kode bedst muligt. Kunne nemlig være så flot.

På forhånd tak :)

8 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Husk at bga. brugervenlighed skal man ikke overføre princippet i kolonner som man kender fra alm. blade og aviser.

Det er ikke brugervenligt at man skal scrolle, først ned for at læse den ene kolonne og da op igen for at læse næste kolonne. :)

En løsning på din forspørgelse er at skrive noget kode der kan udregne det procentvise fordeling. 50% ord eller linjer i første kolonne og 50% ord eller linjer i den næste kolonne.

Indlæg senest redigeret d. 26.02.2010 07:21 af Bruger #10216
Det her bygger på min ide, har fikset de fejl der var i min pseudo kode. For overskuelighed er min test tekst fjernet, du må selv skrive en tekst der hvor du bliver bedt om det.
http://www.lipsum.com/
Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 28.02.2010 23:14 af Bruger #5620
Bingo. Det er præcis det med 50% tegn som jo søger :)

Men omkring det at det ikke er brugervenligt. Jeg mener kun det bliver et problem hvis teksten er for stor. Det kan sagens være brugervenligt, til mindre tekster. Det er klart til skal bruges med omtanke.

hvis du har en antagelse om hvor mange tegn der er i en given linie i dit kolonne array. Kan du vel bare dele teksten op i et array af linier.

ved at tag n-(n-k) karakterer fra teksten hver gang og lægge til et array. n er antallet af karakterer til en linie og er det sidste mellem rums index. Når du ar linie array del det i midten, hver del er sin kolonne

Noget i retning af dette pseudo
Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 27.02.2010 21:06 af Bruger #5620
Nørden, du deler jo op efter ord. Og der burde nok mere være delt op efter tegn. Udover det, tror du så ikke det er lidt overkill?

Jeg tror som den anden poster siger at det hamrende u bruger venligt.

Selvfølgelig deler jeg op efter ord, ville være totalt overkill at skulle dele korrekt midt i et ord.

Men hvis du bare vil dele i midten af teksten og håbe det nogenlunde korrekt.
Så noget i retning af denne pseudo kode.
Fold kodeboks ind/udKode 

Jamen problemet er så bare at ord såsom "Eclipsioide" og "øl" har fuldstændige forskellige længder. Og så får jeg jo ikke to spalter med ens længde.

Jeg tror personligt sagtens det kan være skide pænt, hvis spalterne har en længde på omkring 5-7 linjer.

Fantastisk.
Altså, jeg kan ikke helt 100 gennemskue hvad det er du gør, men det virker vist.

Jeg må stene lidt det hele igennem. Men tusind tak for hjælpen. Og jeg skal nok være forsigtig med brugen af flere spalter. Kan godt se jeres problematik.

Men tak

t