Tags:
programmering
Hejsa på forum
Har et lille spørgsmål, jeg har søgt lidt på de sidste par dage.
Sagen er, at jeg gerne vil i gang med noget programmering til min mac.
Hvordan kommer man igang med det ?
Har læst om noget der hedder Cocoa, hvad er det.
10 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 8 karma
Lær Java eller Python. De benytter begge på virtuelle maskiner, hvilket betyder at dit program kan køre ligegyldig om du installerer det på Windows, Linux, Mac, Unix og mange andre systemer. Java vil jeg dog nok mest anbefale da det ind til videre er mest udbredt og i øvrigt minder rigtig meget om sprog såsom PHP, .NET, C++, C med mere.
Hvis du vil være mere dybdegående så lær C++. Det er tydeligt hurtigere og mere avanceret end de to første. Programmer i C++ kan med lidt arbejde også laves til at kunne køre i rigtig mange systemer - men ikke helt så enkelt som Java og Python.
0
Jeg kender ikke Cocoa udover at det vist er meget brugt på MAC og at sproget er objective-C, som ikke bliver brugt ret meget andre steder end på netop MAC. Det er sandsynligvis ok, men hvis du en dag vil kunne programmere andet end MAC var det måske en idé at finde noget andet. Det burde f.eks. være muligt at programmer i Java på en MAC.
0
Tak for svaret. Har lige læst videre, du har ret, Cocoa er vist Mac only. Men det er det der bruges til Ipad, Iphone, Ipod, OSX.
Men en del af Cocoa ObjectiveC, skulle vist være C, kan det ikke bruges til andre systemer. Hvis det kan, så bliver det Cocoa og ObjectiveC.
0
Undskyld Theis, men havde været lidt tid om at skrive mit svar. Så du nåede ind imellem.
Men med det i skriver, så lyder det da som det er Java der er vejen. Er java let at lære ?
0
Objective-C er en C variant, men det er ikke C, og bliver ikke brugt ret meget.
Så jeg vil anbefale Java, det er lige så let at lære som Objective-C og kan bruges andre steder.
0
Hvis du vil være mere dybdegående så lær C++. Det er tydeligt hurtigere og mere avanceret end de to første
For at citere min underviser på Master i IT - Pålidelig software. Hvis du vil skrive pålideligt software så undgå C/C++ og hold dig til sprog som Java og .NET. Hvor dine virtuelle maskiner kan hjælpe
0
Takker for svarene, tror det bliver Java.
Kan Javabog anbefales ? Den grønne.
Og på Mac hvilket program kan jeg bruges til at skrive i ?
I må lige smide et svar, hvis i ville have del i point uddelingen. De bliver delt i lige store stykker.
0
Jeg har programmeret Java på min mac i et år nu ca. Jeg kan varmt anbefale Eclipse.
Java er også et sprog jeg vil anbefale til alle nybegyndere som vil lære objektorienteret programmering. Dernæst kunne du eventuel kigge på C# og Mono.
I de første 3 semestre af min datamatikeruddannelse har vi programmeret i Java, og nu på 4 semester programmerer vi i C#, og jeg kan udenvidere sætte mig ned med C# og bruge næsten alt det jeg har lært i Java.
0
Har selv søgt videre.
Kan det passe at det er svært på Mac at lave "pæne" programmer. Har læst et sted at det der laver UI i Java til Mac (er klar over det noget man selv skriver) ikke er så godt som Cocoa/Xcode. Forstået på den måde, at det ikke bliver ligeså lækkert/flot.
Martin: Hvad kan du anbefale af bøger/websteder for at komme igang på Mac.
Er det til at lave UI på Mac til Mac ?
0
Du får ikke en fuld Cocoa understøttelse da du jo laver dit UI i Swing i Java.
Vil du have en fuld blow UI til OS X så skal du nok over i noget objective-c, eller et 3 sprog der understøtter Cocoa, da Javas understøttelse vist gik af fløjten i 2005 (Hvis jeg ikke husker forkert).