Billeder og popup?

Tags:    delphi

<< < 123 > >>
Hej hej!

Dette spurgt jeg om sidst:

( http://www.udvikleren.dk/thread.php?techid=&f=2&t=2122 )
____________________________________________________
Men nu er der sket ændringer i projektet, og jeg er endnu engang på vildspor.

Jeg ligger inde med 18 billeder + tekst.

Der skal vises 1 interface hver time. I dette interface, skal der være mulighed for at skifte imellem 2 billeder + tekst. Altså knapperne [Forrige] og [Næste] skal indgå.

Jeg har styr på hvordan man laver et interface, men problemet ligger i det, at kunne skifte imellem 2 billeder + tekst, ved hjælp af de nævte knapper.

Jeg har også problemer med at få et nyt sæt billeder til at poppe up, efter at 1 time er gået.

Jeg har også problemer med at få popup funktionen til at virke!

Altså:
1 sæt billeder + tekst, med mulighed for at skifte imellem billederne + teksterne ved hjælp af [forrige] og [næste]

1 NYT sæt billeder + tekst skal dukke op efter at 1 time er gået. Med samme mulighed, som overstående.

Det skal så gentages 9 gange (18/2), hvorefter det hele starter forfra igen.

HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP! :(

På forhånd 10000 tak.

/end Laust @ #mulm



22 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
svar!



Må du aflevere en zip fil til din lærer, hvor der ligger en exe-fil og en mappe med billeder? (Det skal lige siges at image objectet ikke kan åbne jpg-filer, i hvert fald ikke hvad jeg ved af)

Hvis du må det, kan du lave en mappe, der hedder billeder og inde i den lave 9 undermapper med 2 billeder i hver.. billederne i undermapperne hedder så 1 og 2. og undermapperne hedder 1 , 2, 3, ... op til 9.

Med hensyn til de to billeder du postede, så kunne du gøre det at, når man har trykket på næste bliver næste knappens visible property sat til false, og forrige knappens visible property sat til true og omvendt.

Har bikset lidt kode sammen

hvertime-knappen gør det, som der skal gøres, hver gang der er gået en time.

Du skal lave 3 knapper med name-propertien til "forrige", "hvertime" og "naeste"
Og et image object med name image1

Fold kodeboks ind/udKode 


Håber du kan gennemskue det, hvis ikke kan jeg uploade det til en side, så du kan se det.



Hvor skal denne mappe så befinde sig? Burde der ikke stå fx. C:\\Dukumenter\\Program\\Billeder ?

Ja, må gerne aflevere det som en .zip - men når min lærer så skal teste programmet, skal hun jo udpakke disse billedmapper de helt korrekte steder... Men ellers kan jeg godt se hvor du vil hen med din kode. Lige bortset fra det med knappet kaldet "hver time".

/end Laust @ #mulm


Det behøver hun nu ikke. Du kan blot ligge billederne i undermapper til den mappe hvor din exe fil er og så bruge ExtractFilePath(Application.Exename) til at finde stien til din exe fil. Det enste du så gøre er at tilføje mappen hvor billedet ligger i og navnet på billed filen.
Koden til et billede ville så se sådan ud

ExtractFilePath(Application.exename)+'/mappen/billedet.jpg'


Der er dog også en helt anden måde at gøre alt dette på. Du kunne vælge at gemme billederne i en Access database hvilket ville betyde at du kun skulle sørge for at denne ene database fil lå i samme mappe som din exe fil.
Dette er dog lidt mere indviklet men hvis du er interesseret skal jeg nok forklare dig hvordan du gør.

EDIT: Hvis du valgte database metoden kunne du selvfølgelig også gemme teksten deri.

Mvh.
Rune Jensen
---------------------------------------------------------------------------
##The one who laugh last is the one who think slowest!##
---------------------------------------------------------------------------

[Redigeret d. 19/04-05 14:27:16 af Rune Jensen (RoZ)]



Hvordan gemmer du billederne i et array af tbitmaps eller ligger de i en mappe?





Hvordan gemmer du billederne i et array af tbitmaps eller ligger de i en mappe?



Det jeg havde forestillet mig, var i denne stil:

http://server3.uploadit.org/files/Lassien-Layout1.JPG [Næste]

http://server2.uploadit.org/files/Lassien-Layout2.JPG [Forrige]


Men nu har jeg også problemer, med at få billederne ind i rammerne.. Hvordan gør man egentligt dette?

/end Laust @ #mulm



du kan loade et billede ind i et timage via
image.picture.bitmap.loadfromfile('sti til filnavn');

var
nuvaerende: integer; (*det aktuelle billed nr.*)

onclick forrige
nuvaerende := nuvaerende - 1;
image.picture.bitmap.loadfromfile('http://server2.uploadit.org/files/Lassien-Layout'+inttostr(nuvaerende)+'.JPG')

onclick næste
nuvaerende := nuvaerende + 1;
image.picture.bitmap.loadfromfile('http://server2.uploadit.org/files/Lassien-Layout'+inttostr(nuvaerende)+'.JPG')


Tror dog ikke du kan hente et billede fra en side helt på denne måde men er ikke sikker.


[Redigeret d. 17/04-05 16:02:09 af Jens Christian]



du kan loade et billede ind i et timage via
image.picture.bitmap.loadfromfile('sti til filnavn');

var
nuvaerende: integer; (*det aktuelle billed nr.*)

onclick forrige
nuvaerende := nuvaerende - 1;
image.picture.bitmap.loadfromfile('http://server2.uploadit.org/files/Lassien-Layout'+inttostr(nuvaerende)+'.JPG')

onclick næste
nuvaerende := nuvaerende + 1;
image.picture.bitmap.loadfromfile('http://server2.uploadit.org/files/Lassien-Layout'+inttostr(nuvaerende)+'.JPG')


Tror dog ikke du kan hente et billede fra en side helt på denne måde men er ikke sikker.


[Redigeret d. 17/04-05 16:02:09 af Jens Christian]


Så skriver jeg bare kommandovejen til det givne billede.. Og så bliver billedet gemt i programmet, eller hvordan foregår det?

Hvordan skal jeg så få et nyt sæt billeder, til at komme frem efter 1 time?

:-S

/end Laust @ #mulm





Så skriver jeg bare kommandovejen til det givne billede.. Og så bliver billedet gemt i programmet, eller hvordan foregår det?


På den måde bliver de ikke gemt i programmet, men programmet åbner dem i timage objectet når man så åbner et nyt billede tror jeg bare den smider informationerne om det gamle billede væk


Hvordan skal jeg så få et nyt sæt billeder, til at komme frem efter 1 time?


Hvis du har fx et array med for skellige sæt billeder kunne det være noget lignende

Saet: ARRAY [1..10] of string; (*her gemmes de forskellige mapper med billedsæt i*)

så kan du så åbne filerne i mappen med denne linie hvor variablen i bestemmer hvilken mappe i arrayet saet billederne ligger i image.picture.bitmap.loadfromfile('http://server2.uploadit.org/'+saet[ i ]+'/Lassien-Layout'+inttostr(nuvaerende)+'.JPG')

Håber det hjalp lidt.

[Redigeret d. 17/04-05 22:08:32 af Jens Christian]





Så skriver jeg bare kommandovejen til det givne billede.. Og så bliver billedet gemt i programmet, eller hvordan foregår det?


På den måde bliver de ikke gemt i programmet, men programmet åbner dem i timage objectet når man så åbner et nyt billede tror jeg bare den smider informationerne om det gamle billede væk


Hvordan skal jeg så få et nyt sæt billeder, til at komme frem efter 1 time?


Hvis du har fx et array med for skellige sæt billeder kunne det være noget lignende

Saet: ARRAY [1..10] of string; (*her gemmes de forskellige mapper med billedsæt i*)

så kan du så åbne filerne i mappen med denne linie hvor variablen i bestemmer hvilken mappe i arrayet saet billederne ligger i image.picture.bitmap.loadfromfile('http://server2.uploadit.org/'+saet[ i ]+'/Lassien-Layout'+inttostr(nuvaerende)+'.JPG')

Håber det hjalp lidt.

[Redigeret d. 17/04-05 22:08:32 af Jens Christian]


Hvad er lettest at arbejde med? Array eller?

Der hvor billederne så skal ligge, så skal jeg vel bare ligge 2 billeder ind i hver mappe. Eller tager jeg fejl på det område?

Jeg skal jo aflevere dette program, som et produkt til et projekt. Når det nu engang bliver færdig gjort (inden torsdag), og jeg har pakket det ned som en .exe fil. Virker billederne så stadig?

/end Laust @ #mulm




Hvor mange billeder skal der ca. være?

I hver mappe kunne du ligger så mange billeder du vil have så kan du med forrige og næste klikke igennem dem der ligger i lige præcis den mappe, når der så er gået en time kan man kigge igennem de billeder der ligger i en nye mappe ( ved ikke helt om det er det du tænker på ellers sig til)

Du skal have billederne liggende et sted, det kan vist godt lade sig gøre at få dem ind i exe filen ved bare ikke lige hvordan, ellers vil jeg foreslå dig at du ligger dem i en mappe i samme mappe som exe filen.





Hvor mange billeder skal der ca. være?

I hver mappe kunne du ligger så mange billeder du vil have så kan du med forrige og næste klikke igennem dem der ligger i lige præcis den mappe, når der så er gået en time kan man kigge igennem de billeder der ligger i en nye mappe ( ved ikke helt om det er det du tænker på ellers sig til)

Du skal have billederne liggende et sted, det kan vist godt lade sig gøre at få dem ind i exe filen ved bare ikke lige hvordan, ellers vil jeg foreslå dig at du ligger dem i en mappe i samme mappe som exe filen.


Jamen der er 18 billeder. Dvs. at der er 9 sæt.

Billederne skulle meget gerne komme med, da dette program skal afleveres til min lærer, som nok skal hjem og teste det ved sig selv. Derfor skulle det også meget gerne virke. Med billeder.

Hvis du kigger på de links jeg postede højere oppe, vil de se hvordan det skal se ud.

- Kan du ikke fortælle mig, hvordan jeg klarer opgave ved hjælp af "Image". Jeg tror at det vil være meget nemmere på den måde.

/end Laust @ #mulm

[Redigeret d. 18/04-05 00:33:34 af René]



<< < 123 > >>
t