AJAX ÆØÅ Problem.

Tags:    javascript

Hej udviklere!
Jeg har et problem med et ajax script som jeg bruger for at opdatere en vis del af en side. (kommentardelen).

Mit script opdatere en <div> hver 2 sekund, som hedder wtf.....her er scriptet:
Fold kodeboks ind/udKode 

Til mit problem:
Den opdatere korrekt osv. Men når der er kommentare som indeholder ÆØÅ så udskriver den ???.
Har researchet lidt, og fundet ud af noget med at XML standard er utf-8..
Jeg bruger ANSI , iso-8859-1 meta charset, i både showcomments.php og der scriptet er.

Håber virkelig at jeg kan få noget hjælp, da jeg er helt lost.

4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Generelt bør man bruge UTF-8 når man laver hjemmesider i dag. Men hvis du vil bruge iso-8859-1 bliver du nødt til at konvertere æøå i din showcomments.php.

http://php.net/manual/en/function.utf8-decode.php

Når bogstaverne bliver lavet om til almindelige spørgsmålstegn (modsat lavet om til specielle symboler, som fx et spørgsmålstegn i en ruder), så ligger fejlen i databasen. Enten har du valgt en collation til din tabelkolonne, som bruger en tegnkodning, der ikke understøtter AØÅ, eller også har du glemt at lave en SET NAMES query med din valgte tegnkodning efter du har forbundet til databasen.

Hej. Ja jeg har prøvet at bruge UTF-8, men så vises tegnene ikke i showcomments.php, altså ÆØÅ så vises de som ???.

Har ændret til UTF-8 nu, på selve der hvor ajax scriptet er på og showcomments.php.
Nu udskriver den ÆØÅ tekst, som jeg har i en echo, men den udskriver stadigvæk alle kommentare som er hentet fra databasen, som indeholder ÆØÅ, ???

Indlæg senest redigeret d. 30.01.2010 12:03 af Bruger #15652
t