At starte på Java

Tags:    java

Hej udviklere.

Jeg har tænkt lidt på at lære at programmere Java for sjov skyld, for at kunne noget mere end bare at lave hjemmesider og så også lære om OOP og jeg har tænkt på Java, er dog i en situation hvor jeg er lidt forvirret, fordi der har jo været den lange debat med ORACLE og Sun og ORACLE har købt Sun osv. eller det er iværtigfald hvad jeg ved, og da jeg gik ind på Java's hjemmeside så står der ORACLE på toppen af siden så ORACLE har vidst købt Sun, men mit spørgsmål er så om Java vil forblive gratis og stadig udvikles og blive brugt ?

Et andet spørgsmål er hvordan jeg ærligt talt kommer i gang, jeg skal vel bare have JDK "Java Development Kit" og så NetBeans, jeg ved man kan nøjes med notepad men jeg har læst mig til at NetBeans har Java Text Hightlightning, ved godt hightlight er hvor den farver de forskellige ting i koden i forskellige farver så det er nemmere at finde rundt osv, og at NetBeans også kan compile Java ? og at NetBeans er gratis ?

Håber jeg kan få lidt hjælp på dette emne.

mit spørgsmål er så om Java vil forblive gratis og stadig udvikles og blive brugt ?

Java er OpenSource og version 7 vil ikke komme fra Sun (eller Oracle), men fra OpenJDK som er navnet på OpenSource projektet, som skal videreudvikle Java. Java er alt for brugt til at dø lige foreløbig, men der vil nok blive lagt en hel del energi i JavaFX.

Et andet spørgsmål er hvordan jeg ærligt talt kommer i gang, jeg skal vel bare have JDK "Java Development Kit" og så NetBeans, jeg ved man kan nøjes med notepad men jeg har læst mig til at NetBeans har Java Text Hightlightning, ved godt hightlight er hvor den farver de forskellige ting i koden i forskellige farver så det er nemmere at finde rundt osv, og at NetBeans også kan compile Java ? og at NetBeans er gratis ?

NetBeans kommer bundlet med JDK (man kan også vælge uden NetBeans), så tag endelig den. Eclipse er også et meget brugt IDE (Integrated Development Environment), men nogen (jeg selv bl.a.) synes, at de programmer er for store og bloatede og foretrækker en editor ala Emacs eller Vim.

Men hvis du først lige er gået i gang så tag hellere NetBeans, for at lære Emacs/Vim er et projekt i sig selv :-)

Held og lykke med det.

okay mange tak for svaret :)

Hej Kim,

Super initiativ du tager til at lære.

De fleste virksomheder benytter Eclipse eller en version af dette, til udvikling af Java appoliationer. Det kan anbefales at du stater i det som udviklingsmiljø.

Er du interesseret i en Java bog, har jeg flere til afhentning i priser fra en 20'er til 400 kr. Priserne er ca halv pris af ny prisen, og tilstanden er som ny ved halv pris.

De gamle java bøger til under 100 tager jeg også andre udviklings bøger eller spil, film dvd'er eller lignende i bytet for :)

Med venlig hilsen
Ieet

Ieet mange tak for dit svar.

Det er jo sådan at jeg ville lære mere om Object Oriented Programming og mere avanceret programmering og det første der kom frem i min hjerne var Java og ville så høre nærmere om det hvor jeg har fået super gode svare i denne tråd.

Men jeg er faktisk blevet overbevist om at prøve at kaste mig ud i noget C++ så det skal nok blive sjovt :)

Jeg er også i gang med at lære java. Det går faktisk super.
Hvis der er andre der også synes det er cool og mangler et netværk hvor man kan diskuterer og vende løsninger så smid en mail til mig på sitet med jeres email så laver vi da en kæde (forbindelse mail) så man kan udnytte hinandens viden mere effektivt end forum og vente dage på svar :D hilsen Nikolaj

t