mit spørgsmål er så om Java vil forblive gratis og stadig udvikles og blive brugt ?
Java er OpenSource og version 7 vil ikke komme fra Sun (eller Oracle), men fra OpenJDK som er navnet på OpenSource projektet, som skal videreudvikle Java. Java er alt for brugt til at dø lige foreløbig, men der vil nok blive lagt en hel del energi i JavaFX.
Et andet spørgsmål er hvordan jeg ærligt talt kommer i gang, jeg skal vel bare have JDK "Java Development Kit" og så NetBeans, jeg ved man kan nøjes med notepad men jeg har læst mig til at NetBeans har Java Text Hightlightning, ved godt hightlight er hvor den farver de forskellige ting i koden i forskellige farver så det er nemmere at finde rundt osv, og at NetBeans også kan compile Java ? og at NetBeans er gratis ?
NetBeans kommer bundlet med JDK (man kan også vælge uden NetBeans), så tag endelig den. Eclipse er også et meget brugt IDE (Integrated Development Environment), men nogen (jeg selv bl.a.) synes, at de programmer er for store og bloatede og foretrækker en editor ala Emacs eller Vim.
Men hvis du først lige er gået i gang så tag hellere NetBeans, for at lære Emacs/Vim er et projekt i sig selv :-)
Held og lykke med det.