HTML programmering eller ej?

Tags:    html css

<< < 12 > >>
Hej udviklere,

Har lige haft en lille diskussion med en fra skolen i dag hvor vi ikke var helt enige om HTML er programmering eller ej.

Jeg holder jo på at HTML er et XML basseret kode sprog, som ikke har noget med programmering at gøre, hvorimod sprog som java, c++ og C# er programmeringssprog.

Er der nogen officiel definition på hvad programmering er, og hvis ikke, hvad er jeres holdning så til det?

Jeg vil jo aldrig kalde mig selv HTML programmør, men nærmere HTML integrator eller koder - hvis jeg skal kalde mig noget.

Derudover vil jeg lige hører om I mener at serverside websprog som PHP og ASP er programmeringssprog eller kode sprog også?

Ved godt det ikke er så "hjælp" relevant, men vil alligevel godt lige høre hvad I mener ;)

Fra Wikipedia:

A programming language is an artificial language designed to express computations that can be performed by a machine, particularly a computer. Programming languages can be used to create programs that control the behavior of a machine, to express algorithms precisely, or as a mode of human communication.

Det kan jeg ikke få til at passe på HTML, som mangler løkker, betingelser og lignende. Ellers ville udviklingen af et Word dokument også skulle betegnes som programmering.
HTML er heller ikke i Wikipedias liste over programmeringssprog: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_programming_languages

Script sprog falder derimod glimrende ind, og Wikipedias liste indeholder også både JavaScript, PHP, Ruby og Python.

Fra Wikipedia:

A programming language is an artificial language designed to express computations that can be performed by a machine, particularly a computer. Programming languages can be used to create programs that control the behavior of a machine, to express algorithms precisely, or as a mode of human communication.

Det kan jeg ikke få til at passe på HTML, som mangler løkker, betingelser og lignende. Ellers ville udviklingen af et Word dokument også skulle betegnes som programmering.
HTML er heller ikke i Wikipedias liste over programmeringssprog: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_programming_languages

Script sprog falder derimod glimrende ind, og Wikipedias liste indeholder også både JavaScript, PHP, Ruby og Python.

Ud fra den definition passer HTML da ganske glimrende som et programmeringssprog. ifølge det citat du nævner, er præmisset jo "bare" at det skal være et sprog hvormed man instruerer en computerprocess i at gøre ting - det er HTML på sin vis også. Et sprog du bruger til at instruere browseren i, hvad den skal gøre(fx "vis en overskrift her", "ombryd en linie og fortsæt på næste", "udskriv en paragraf indeholdende denne tekst her" etc).

Men generelt bliver HTML alligevel ikke anset som et programmeringssprog, for at svare på OP's spørgsmål.

Jeg har hørt den diskussion et utal af gange. Som oftest lander det på at HTML ikke er et programmeringssprog. Men hvorfor behøver vi egentlig en skarp definition til at afgøre om HTML er programmering eller ej? Verden er desværre ikke så sort/hvid som vi gerne vil have den til at være. Der vil altid være noget der ligger på kanten af en definition.

Ud fra den definition passer HTML da ganske glimrende som et programmeringssprog. ifølge det citat du nævner, er præmisset jo "bare" at det skal være et sprog hvormed man instruerer en computerprocess i at gøre ting - det er HTML på sin vis også. Et sprog du bruger til at instruere browseren i, hvad den skal gøre(fx "vis en overskrift her", "ombryd en linie og fortsæt på næste", "udskriv en paragraf indeholdende denne tekst her" etc).

Ikke som sådan, der står jo også at man skal kunne implementere algoritmer, og det har HTML ikke mulighed for. HTML er et markup sprog...et dokument format ligesom Word. IP traffik er også et sprog og fortolkeren er IP stakken, PNG er et grafik sprog og libpng er fortolkeren, HTML er et markup sprog og browseren fortolker, men du kan ikke implementere quicksort i hverken PNG, IP eller HTML.

By the way...endnu en quote fra Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Programming_language):

Markup languages like XML, HTML or troff, which define structured data, are not generally considered programming languages.

Reference 12, 13 og 14 giver nogle årsager hertil.

HTML er et markup sprog. Hyper Text Markup Language, og ikke et programmeringssprog :-) Og bliver brugt til at tilføje struktur på data.
Jeg kalder PHP og ASP for scripting sprog. Tror dog godt at man kan sige at man programmerer php eller asp.

Indlæg senest redigeret d. 29.01.2010 16:24 af Bruger #1151
Altså da jeg havde programmering i New Zealand var definitionen på et programmeringssprog et sprog hvor man kan arbejder med lykker, betingelser og variabler - hvilket man jo ikke kan i HTML - så derfor endnu mere grund til at jeg vil sige at det ikke er ;)

Jeg holder jo på at HTML er et XML basseret kode sprog, som ikke har noget med programmering at gøre, hvorimod sprog som java, c++ og C# er programmeringssprog.

HTML er baseret på SGML ikke XML.

Søren:
nårh ja, potato potato ;-)

XHTML så? eller xD

Men generelt bliver HTML alligevel ikke anset som et programmeringssprog, for at svare på OP's spørgsmål.

Hvis html isåfald falder under programmering, så er det også muligt at programmere i RTF! :)

<< < 12 > >>
t