Softwareteknologi eller datalogi eller softwareudvikler?

Tags:    snak

<< < 123 > >>
Hej.

Jeg står og skal snart til at vælge hvad jeg vil efter HTX.

Jeg havde ellers tænkt på datamatiker, men dette var slet ikke mig.

Nu er valget så på:

Softwareteknologi på DTU
Datalogi på KU
Softwareudvikler på ITU

Men hvad ville i anbefale? Ved datalogi virkede det ikke som om der var "meget" programmeringsundervisning, men mere kun en masse matematik. Jeg vil ihvertfald gerne et af de steder hvor der bliver en hel del programmeringsundervisning. Skulle gerne snart på studerende for en dag, ved softwareteknologi så jeg får set det. Men har i nogle anbefalinger?

I fremtiden håber jeg at blive programmør helst inden for software eller spiludvikling.

På forhånd mange tak.

Mvh Kenneth

29 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 10 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Kenneth,

Var du på besøg med "studerende fra en dag"? (Hvis ja, gav det så et godt indblik i, hvad der foregår? Har selv overvejet det nemlig)

Hej.

Hvis du tænker på datalogi, så ja. Der var jeg ved "studerende for en dag" på KU.

Stedet og omgivelserne virkede helt fine. Og undervisningen også fin nok. Jeg var der ved en dag hvor de havde programmering.
I matematik arbejde de med matricer i øjeblikket.

Det hele var faktisk helt i top. Det virkede bare for mig som om at de efter denne grund programmering så havde de, det ikke rigtigt mere. Og det herefter var matematikken der kom ind.

Jeg kunne godt tænke mig at arbejde med det praktiske, men matematik må der gerne være noget af :)

Ved softwareteknologi lyder det så som om at der også er fysik og kemi. Havde ikke lige regnet med kemi... Så er bange for at det måske bliver for meget teoretisk i forhold til de andre.

Mvh Kenneth

Jeg forstår ikke sætningen "Det virkede bare for mig som om at de efter denne grund programmering så havde de, det ikke rigtigt mere."

Hvis de har arbejdet med matricer, må det da være de nye? Jeg tror ikke at man arbejder med lineær algebra efter første halvår.

Jeg tror ikke, at du skal fravælge softwaretekonologi på baggrund af at der er fysik og kemi med. Så vidt jeg ved, er det med på mange af ingeniør uddannelserne, ligesom at man på KU har lineær algebra, hvis man læser en af matematik, astronomi, mat-øko, aktuar, fysik, datalogi og også andre.

(Men husk at du hele tiden skal tage det jeg siger med et gran salt, for jeg ved kun lidt om datalogi-studiet, og resten er noget jeg har hørt eller læst)

Robert: Lærer man ikke engang om big-O notationen? (Wikipedia har en to liniers forklaring af hvordan RSA virker, hvis du er interesseret :P - det ser ud til at problemet ligger i at finde store primtal.)

Jooo, men man lægger så absolut ikke meget i beviserne. Hvis du ved, at en binær søgning foregår i logaritmisk tid og et Dijkstra er n^2, så behøver vi ikke at analysere mere til bunds i det. Hvorfor bruge meget mere end to minutter på det ?
Jeg ved, at RSA er beskrevet en hel masse steder, men det kræver matematik færdigheder, som jeg ikke har, og som jeg ikke har brug for. Jeg kan bruge mit crypto library, og så er det fint nok. Jeg ved heller ikke helt præcist, hvordan jeg flytter harddiskens læse/skrivehovede og spinner disken til den sektor, som indeholder mine data...og jeg er ligeglad, for en flink mand har givet mig open(), read(), write() system kaldene, som gør det hele for mig, og sikkert meget bedre end jeg selv kunne gøre.
Bevares, det er da spændende nok at dykke ned i detaljerne, men man kan vælge at lade være, og så bliver man færdig langt hurtigere.

Jeg spurgte min far om det er rigtigt at erhversledere hellere ville have datamatikere end dataloger, og jeg fik ikke andet end et grin og så, efter at han opdagede at det var et seriøst spørgsmål, en forklaring af at det så kun ville være fordi datalogen ville være overkvalificeret ligesom en universitetsuddannet som kassedame. Bare lige for at sætte i kontrast til det Matrin skrev.

Erhvervsledere vil have den rigtige mand til opgaven, og da der er forskellige opgaver, er der også forskellige "rigtige" mænd. Jeg synes ikke, at en datalog eller ingeniør er overkvalificeret til de opgaver, jeg rekrutterer til, oftest har de slet ikke de evner, jeg leder efter, men der er så også undtagelserne...deraf mine to ingeniører og ene datalog sammen med syv datamatikere.

Hej Kenneth,

Var du på besøg med "studerende fra en dag"? (Hvis ja, gav det så et godt indblik i, hvad der foregår? Har selv overvejet det nemlig)

De tre næste kurser (som dækker næste halvår) er:
"Database- og webprogrammering", "Algoritmer og datastrukturer" og "Projektkursus: Systemudvikling" (dobbelt ECTS point = man bruger dobbelt så lang tid på det)

Umiddelbart kan jeg ikke se, hvordan man får puttet særlig meget ren matematik ind her. Det er klart nok at man ikke kan arbejde med algoritmer uden at se på tidskompleksitet og grafteori, men det vil (formodentlig) hele tiden være som redskab til at forstå algoritmer.
Det er traditionelt for universitetsuddannelser, at der er mere fokus på at lære, end på at bruge. Og derfor vil du arbejde på et højere abstraktionsniveau, og det vil derfor i højere grad være din egen opgave at sammenstykke den viden, som du har fået. Men ser du på for eksempel Projektkursus: Systemudvikling er det modsatte tilfældet, så man kan naturligvis ikke stille det op så sort/hvidt.

Robert: Lærer man ikke engang om big-O notationen? (Wikipedia har en to liniers forklaring af hvordan RSA virker, hvis du er interesseret :P - det ser ud til at problemet ligger i at finde store primtal.)

Jeg spurgte min far om det er rigtigt at erhversledere hellere ville have datamatikere end dataloger, og jeg fik ikke andet end et grin og så, efter at han opdagede at det var et seriøst spørgsmål, en forklaring af at det så kun ville være fordi datalogen ville være overkvalificeret ligesom en universitetsuddannet som kassedame. Bare lige for at sætte i kontrast til det Matrin skrev.

Jeg har aldrig udtalt at erhvervsledere hellere vil have datamatikere. Lad os lige slå det fast. Jeg har på 3 semester på datamatiker studiet haft om worst case kørselstider. Dog har vi ikke kigget på den matematiske side af det, meeeen forklaringen på universitetet havde samme intro, bare med en mere matematisk tilgang til emnet. Vi lærte i bund og grund det samme.
Var jeg selv erhvervsleder ville jeg, som Robert siger, have den rette mand til jobbet.

Undskyld! Sådan tolkede jeg bare dit indlæg, hvor du skrev, at du havde hørt og var enig i: "Os I erhvervslivet ser helst datamatikere, da de er skabt til erhvervslivet, mens datalogen er uddannet til forskning"

Jeg sagde at jeg havde hørt det, og synes at det passede meget godt med det jeg selv har observeret.
Jeg har hørt dataloger udtalt:"Jamen jeg bliver jo egentlig uddannet i at være god til at vide hvad en compiler gør, hvis solen står lige præcis i zenit kl 12:43 en mandag i marts", sagt i en diskussion om hvad forskellen var mellem dataloger og datamatikere, hvor samtalen var drejet om mod systemudvikling og organisationsteori. For det er netop dette der gør at datamatikere er bedre rustet til systemudvikling i en organisation.

Jeg forstår ikke sætningen "Det virkede bare for mig som om at de efter denne grund programmering så havde de, det ikke rigtigt mere."

Hej.

Det lød det på ham som vi fulgte, ved studerende for en dag. Her snakkede han om at ved Datalogi, at der kun var programmering i første semester eller 2? og matematik. Og så ellers åbenbart ikke mere programmering.

Men han var også en af de nye studerende, så måske han har været usikker den dag. For hvad jeg kan se, så kan man vælge en masse ekstra fag, med de der ECT point. Og der er en masse programmering at vælge imellem.

Jeg kunne godt lide miljøet ved stedet. Samt så det ud som om at de studerende havde det helt fint.

Jeg er dog stadig usikker. Datamatiker (Nok bare ikke der hvor jeg var studerende for en dag.) eller softwareteknologi eller datalogi.
Svært valg... Nu må jeg se hvordan dagen ved Softwareteknologi på DTU bliver, når jeg har været der om nogle ugers tid.

Mvh Kenneth

Ja vi er spændte på at høre hvad for skæbne du har valgt dig!!

Ja vi er spændte på at høre hvad for skæbne du har valgt dig!!

Hej.

Ikke 100% endnu.

Jeg tror jeg laver en ny tråd. Pt står valget mellem SDU eller DTU.

Mvh Kehaan

<< < 123 > >>
t