Robert: Lærer man ikke engang om big-O notationen? (Wikipedia har en to liniers forklaring af hvordan RSA virker, hvis du er interesseret - det ser ud til at problemet ligger i at finde store primtal.)
Jooo, men man lægger så absolut ikke meget i beviserne. Hvis du ved, at en binær søgning foregår i logaritmisk tid og et Dijkstra er n^2, så behøver vi ikke at analysere mere til bunds i det. Hvorfor bruge meget mere end to minutter på det ?
Jeg ved, at RSA er beskrevet en hel masse steder, men det kræver matematik færdigheder, som jeg ikke har, og som jeg ikke har brug for. Jeg kan bruge mit crypto library, og så er det fint nok. Jeg ved heller ikke helt præcist, hvordan jeg flytter harddiskens læse/skrivehovede og spinner disken til den sektor, som indeholder mine data...og jeg er ligeglad, for en flink mand har givet mig open(), read(), write() system kaldene, som gør det hele for mig, og sikkert meget bedre end jeg selv kunne gøre.
Bevares, det er da spændende nok at dykke ned i detaljerne, men man kan vælge at lade være, og så bliver man færdig langt hurtigere.
Jeg spurgte min far om det er rigtigt at erhversledere hellere ville have datamatikere end dataloger, og jeg fik ikke andet end et grin og så, efter at han opdagede at det var et seriøst spørgsmål, en forklaring af at det så kun ville være fordi datalogen ville være overkvalificeret ligesom en universitetsuddannet som kassedame. Bare lige for at sætte i kontrast til det Matrin skrev.
Erhvervsledere vil have den rigtige mand til opgaven, og da der er forskellige opgaver, er der også forskellige "rigtige" mænd. Jeg synes ikke, at en datalog eller ingeniør er overkvalificeret til de opgaver, jeg rekrutterer til, oftest har de slet ikke de evner, jeg leder efter, men der er så også undtagelserne...deraf mine to ingeniører og ene datalog sammen med syv datamatikere.