Softwareteknologi eller datalogi eller softwareudvikler?

Tags:    snak

<< < 123 > >>
Hej.

Jeg står og skal snart til at vælge hvad jeg vil efter HTX.

Jeg havde ellers tænkt på datamatiker, men dette var slet ikke mig.

Nu er valget så på:

Softwareteknologi på DTU
Datalogi på KU
Softwareudvikler på ITU

Men hvad ville i anbefale? Ved datalogi virkede det ikke som om der var "meget" programmeringsundervisning, men mere kun en masse matematik. Jeg vil ihvertfald gerne et af de steder hvor der bliver en hel del programmeringsundervisning. Skulle gerne snart på studerende for en dag, ved softwareteknologi så jeg får set det. Men har i nogle anbefalinger?

I fremtiden håber jeg at blive programmør helst inden for software eller spiludvikling.

På forhånd mange tak.

Mvh Kenneth



29 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 10 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg sidder faktisk med ansvar for at ansætte programmører...til en spiludviklings virksomhed, og jeg har meget gode erfaringer med datamatikere. Syv ud af ti spiludviklere er datamatikere, de sidste er to ingeniører og en datalog. De er skidedygtige allesammen, men til jobsamtalerne har datamatikerne generelt bare virket dygtigere.

De har alle tidligere projekter med, som de glædeligt viser frem, og datamatikernes ser oftest bare bedre designet ud. Så er jeg ligeglad med, at datalogerne måske kan et eller andet meget komplekst, for hvis ikke deres kode ser god nok ud, så kan jeg ikke bruge dem.



@Martin

Og så er det jo at jeg godt kunne tænke at mig vide hvilken niche der er tale om?

Efter at have have skimmet jeres studie ordning igennem, så kan jeg altså ikke finde andet væsentligt end "IT i organisationer" som jeg ikke kan påstå at have fuld dækning på idag, og den eneste mangel synes jeg ikke kan forsvare en sådan udtalelse.


@Troels

Dataloger og datamatikere kan da også arbejde side om side. Jeg siger ikke at de finder nicher, jeg fortæller bare de tendenser videre, som jeg har fået fortalt.
IT i organisationer, Systemudvikling og tungt teori er de væsentlige ting som skiller en datalog og en datamatiker. "Lær teorien, så kan du altid lære de praksis", er blevet hørt sagt af en datalog på Århus Universitet, hvor den er lige omvendt for en datamatiker. IT i organisationer er faktisk det fag som erhvervslivet har bestemt skal være på datamatiker uddannelsen, da erhvervslivet higer efter udviklere med forståelse for organisationen, kommunikationen og projektstyring.
Jeg er godt klar over at mange dataloger har fuld dækning for en datamatikers område, men det er ikke det der er forskellen. Forskellen vægter mest på en erhvervsmæssig uddannelse for en datamatiker, hvor imod en datalog hælder mere om til forskningen.
Som datalog får du også en matematisk tilgang til mange af de samme problemstillinger som en datamatiker bliver stillet overfor.

Jeg skal ikke forsvare min udtalelse. Dog kan jeg understrege at dataloger ikke bliver uddannet til erhvervslivet, men til forskning. Hvilket er to vidt forskellige ting.



Hej.

Ind til videre er det nok mest softwareteknologi som jeg kigger mest efter. Nu skal jeg forhåbentlig til en studerende for en dag. (Venter på at få svar fra dem.) Og dette kan vel hjælpe mig lidt på vej.

Jeg har snakket med en anden, som dog ikke går der. Men han siger der også er fag som kemi og fysik?

Datamatiker uddannelsen i hvertfald her hvor jeg så det, virkede ikke så seriøst igen. De fik kodet en hel del, men efter alt det jeg har hørt om uddannelsen fra andre steder. Så har de fleste frarådet den, da den ikke var særligt attraktiv for arbejdsgivere.

Jeg ser mig helst til at arbejde som udvikler i et firma. Og nok ikke helt som forsker. Men hvis jeg har en længere uddannelse ved mig, så kan det jo også hjælpe mig senere hen, hvis nu jeg vil noget andet på et andet tidspunkt.

Mvh Kenneth


Jeg har så hørt det lige stik modsatte fra bla før omtalte leder i mit udvalg, men også fra lærere med tidligere arbejdsgange i erhvervslivet, nemlig at datamatikere er pænt attraktive på arbejdsmarkedet da de netop har værktøj til at samarbejde i en gruppe, og en organisation.





Hej,

Det er min erfaring at Datamatikkere kan deres kram, men at der er store områder som deres uddannelse ikke dækker som DTU eller KU håndterer.

Jeg tror at det er meget afhængigt af hvad det er man ønsker at udvikle og hvordan. Samt hvilket type firma som man spørger - både med hensyn til firmaets syn på at opkvalificere medarbejdere, og hvad det er firmaet udvikler for software.

Med venlig hilsen
Ieet




Hej Kenneth. Det er rigtigt. På Softwareteknologi skal vi - desværre - have fysik og kemi. Dette kan du eventuelt se på denne side:
http://www2.imm.dtu.dk/softwareteknologi/forloeb.html

Ingeniør uddannelser handler meget om være lidt mere bred end datalogerne, og derfor kunne arbejde med andre typer af ingeniører. Derfor skal vi have faget

I forhold til det Robert siger, så må jeg sige at det er sandt at dataloger ikke modtager undervisning i design, hvis det i søger. Men dataloger er nødvendige i for eksempel spilbranchen. For eksempel vil det næsten blive umuligt at få figurer i et spil til at bevæge sig ordenligt på en bane uden en datalog. For imens datamatikerne kan kode programmet aner de ikke meget omkring eksempelvis grafteori og A*-algoritmen.



Hej Kenneth. Det er rigtigt. På Softwareteknologi skal vi - desværre - have fysik og kemi. Dette kan du eventuelt se på denne side:
http://www2.imm.dtu.dk/softwareteknologi/forloeb.html

Ingeniør uddannelser handler meget om være lidt mere bred end datalogerne, og derfor kunne arbejde med andre typer af ingeniører. Derfor skal vi have faget

I forhold til det Robert siger, så må jeg sige at det er sandt at dataloger ikke modtager undervisning i design, hvis det i søger. Men dataloger er nødvendige i for eksempel spilbranchen. For eksempel vil det næsten blive umuligt at få figurer i et spil til at bevæge sig ordenligt på en bane uden en datalog. For imens datamatikerne kan kode programmet aner de ikke meget omkring eksempelvis grafteori og A*-algoritmen.


Datamatikere arbejder meget med grafteori, og A* algoritmen er bare en generel version af Dijkstra. Ingen magi i den. Men der er jo også den her uddannelse: http://www.spildatamatiker.dk/

I et firma jeg arbejder på tidligere var det tre datamatikere som designede en grafik engine til mobil telefoner. Det hele afhænger af personen. Der kommer meget lort ud af datamatiker uddannelsen, men generelt er de ganske fornuftige.

Vores game engine er designet primært af undertegnede og fire andre datamatikere (well...vi har også et par års erhvervserfaring).



Martin Slot skriver at dataloger ikke bliver uddannet til erhvervslivet, men til forskning. Der er desværre ikke rigtig nogen begrundelse at finde.
Ifølge KU er uddannelsen både rettet mod erhvervslivet og forskning.

Jeg har selv tænkt mig at tage mig at tage (bl.a.) datalogiuddannelsen, og jeg har derfor "kigget over skulderen" på en ven, der tager uddannelsen nu. Det første halve år er delt op så der er lige meget matematik og programmering.
Noget af matematikken er til for at få en bedre fornemmelse af matematik, og andet kan bruges mere konkret, når man koder, som fx big-O notationen.
Af programmering, har der været to kurser: "Introduktion til programmering" = IP, "Objektorienteret Programmering og Design" = OOPD.
IP er meget nemt, hvis man kan kode i forvejen - som også ligger i navnet. Man skal tænke på at det ikke er et krav at kunne kode, så denne del kan godt være kedelig, selvom man lærer et nyt sprog, SML.
I OOPD lærer man om objektorienteret programmering, og forskellige designmønstre. Altså man får nogle forskellige redskaber, som kan ligge til grund for et program. Det er for eksempel Model View Controller-mønstret, som der er meget fokus på.
Så vidt jeg kan se er der efter det første halve år ikke mere ren matematik, hvis ikke man tilvælger det.

Jeg har selv fravalgt datamatiker uddannelsen, fordi jeg synes den virker meget fattig på teori. Jeg ved ikke om Robert og Martin er enige i det?



Hej.

For mig virker det bare som om at efter det halve år. Så var der kun mest matematik, og ikke ret meget programmering.. for så "kunne" man programmerer, og herved nemt kunne kende andre sprog.

Ihvertfald sådanne jeg opfattede datalogi uddannelsen da jeg var på besøg.

Mvh Kenneth



Jeg har selv fravalgt datamatiker uddannelsen, fordi jeg synes den virker meget fattig på teori. Jeg ved ikke om Robert og Martin er enige i det?


Det er jeg på sin vis. Vi var ret ligeglade med beviset på at en algoritme nu også var O(log n) eller hvad, og hvordan RSA helt præcist virker. Vi fik en hammer, og lærte at bruge den.

Jeg ved stadig i dag ikke hvordan RSA virker, men jeg har et library (hammeren), som gør det hele for mig, og så er jeg ret tilfreds med det.

Men man lærer en masse nyttige ting på datamatikeren, og man bliver sat til at bruge det hele. Ikke noget med at lære hvordan en graf algoritme virker og så springe videre til næste emne...ud og kod ét eller andet, som bruger algoritmen.



Hej Kenneth,

Var du på besøg med "studerende fra en dag"? (Hvis ja, gav det så et godt indblik i, hvad der foregår? Har selv overvejet det nemlig)

De tre næste kurser (som dækker næste halvår) er:
"Database- og webprogrammering", "Algoritmer og datastrukturer" og "Projektkursus: Systemudvikling" (dobbelt ECTS point = man bruger dobbelt så lang tid på det)

Umiddelbart kan jeg ikke se, hvordan man får puttet særlig meget ren matematik ind her. Det er klart nok at man ikke kan arbejde med algoritmer uden at se på tidskompleksitet og grafteori, men det vil (formodentlig) hele tiden være som redskab til at forstå algoritmer.
Det er traditionelt for universitetsuddannelser, at der er mere fokus på at lære, end på at bruge. Og derfor vil du arbejde på et højere abstraktionsniveau, og det vil derfor i højere grad være din egen opgave at sammenstykke den viden, som du har fået. Men ser du på for eksempel Projektkursus: Systemudvikling er det modsatte tilfældet, så man kan naturligvis ikke stille det op så sort/hvidt.

Robert: Lærer man ikke engang om big-O notationen? (Wikipedia har en to liniers forklaring af hvordan RSA virker, hvis du er interesseret :P - det ser ud til at problemet ligger i at finde store primtal.)

Jeg spurgte min far om det er rigtigt at erhversledere hellere ville have datamatikere end dataloger, og jeg fik ikke andet end et grin og så, efter at han opdagede at det var et seriøst spørgsmål, en forklaring af at det så kun ville være fordi datalogen ville være overkvalificeret ligesom en universitetsuddannet som kassedame. Bare lige for at sætte i kontrast til det Matrin skrev.



<< < 123 > >>
t