Webdesign-markedet er bestemt ikke truet af gratis-skabelon sites. Det gode ved at hyre sin egen webdesigner er at man kan få skræddersyet designet helt ned til mindste detalje, for at ramme visionen bedst. Med en skabelon er du lidt mere låst fast, og det er sjældent det kan betale sig at hyre en webdesigner til at modificere en skabelon, i forhold til at hyre ham til at lave den selv fra bunden. Den slags mennesker der bruger gratis-skabeloner er som regel foreninger, privatpersoner og lignende, der alligevel aldrig har været særligt indbringende et marked for webdesignere. Pengene er fortsat hos virksomheder, og virksomheder ønsker fortsat en skræddersyet løsning.
Det skal lige siges at jeg ikke er webdesigner, jeg er webudvikler. Ovenstående er min erfaring ud fra de virksomheder jeg har arbejdet i, og deres strategi med hensyn til webdesigns - dem der ikke har haft en webdesigner inhouse, har alle sammen købt designs af reelle designere, efter en kravspecifikation.
Til gengæld er rigtig mange åbne CMS-systemer ved at overtage php-koderens arbejde. Jeg har hvert fald flere gange haft erfaringer med at den benyttede løsning bliver et åbent system. I mit tilfælde har jeg oplevet det med nakkefestivalen.dk og hzd.dk.
Så personligt tror jeg roligt man kan uddanne sig til web-/multiedie-designer. Men arbejdet med php og asp bliver nok ikke det det der vejer tungest.
Der er jeg meget uenig. Det er klart at "små", organisationer som fx Nakkefestival har et begrænset budget til webudvikling, og derfor som regel bare bruger hvad de kan finde gratis på nettet, men det har jo heller aldrig været dér, pengene rigtigt har været.
Webudvikling, som i PHP/.NET, vil stadig være meget aktuelt, og er bestemt ikke hindret af open source CMS'ernes fremgang. Der er stadig brug for folk der laver de CMS'er - for eksempel er mange af Typo3-udviklerne betalt af firmaer - og der vil stadig være brug for folk i webbureauer med ekspertisen i at konfigurere, udvide og modificere cms'erne til kundens specifikke behov. Jeg har efterhånden arbejdet tre steder fuld tid, og alle tre steder har virksomheden baseret sig på open source cms'er og/eller frameworks(Drupal, Joomla/CodeIgniter og Typo3 respektivt). Open source CMS'er er absolut ingen stopklods for den professionelle webudvikling. Vi skal bare lære at benytte og udvide dem, så vi kan tilbyde det til kunder der allerede benytter systemet.