Definition på em

Tags:    html css

Hej.
Er der nogen der ved hvad definitionen på enheden "em" er. Du ved i CSS og HTML, kan størrelser enten skrives i pixels, px, og i em.
Efter jeg hvad er em en relativ enhed. Altså at den ændre sig ud fra omgivelserne. Men hvor meget?

Jeg har aldrig arbejdet med em, da jeg altid har lavet hjemmesider med fixed-width layouts.

4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
http://www.w3schools.com/css/css_units.asp

"em" tager åbenbart font-size på det givne element og fordobler det.
f.eks. Hvis man bruger font-size:12px; bliver 2em 24 px. Altså 12px*2

em bruges til at skabe designs der ikke afhænger af en specifik font-størrelse - ved at bruge em på bredde og højde på fx div'er, istedet for pixels, sørger du for at størrelsen på klodsen altid er direkte proportionel med skriften i dens størrelse. dette er fx godt hvis du nemt vil lade brugeren ændre sin font-størrelse i browseren, eller hvis en text-box altid skal have den rigtige bredde-højde proportion (fx det gyldne snit) uanset hvor stor teksten indeni den er.

grundet ovenstående er em bare lidt svær at abstrahere med når man sidder og designer, og derfor bliver det sjældent brugt i reelle webdesigns, selvom man egentlig "burde".

Okay tak. Lige hvad jeg har brug for.

Men Per, jo man bruger altså em tons vis af steder. Er i gang med at læse den kendte The Smashing Book fra det kendte design-magazine smashingmagazine.com, som næsten hele tiden anbefagler em. Det er pt. af den grund jeg spørger her på udvikleren.
Det er omtrent kun på fixed-width layouts hvor bredden er fastsat at du bruger pixels. Eksempelvis udvikleren.dk bruger em.

Men igen tak for hjælpen :)

.

Indlæg senest redigeret d. 02.03.2010 10:22 af Bruger #14839
t