Billeder er kun data, så derfor skal du bare kende formatet, for at kunne "parse" dem rigtigt.
Programmer som Paint overholder en standard for "parsing" af dataene, der så bliver vist.
Beklager, hvis du allerede vidste dette, men synes bare lige at jeg burde nævne det.
http://www.wotsit.orgVil foreslå "Graphics Interchange Format (Version 87) [CompuServe Inc.]" og "Full JPEG standard (PDF version) [ITU/CCITT]", men har kun lige skimmet igennem dem, så det kan godt være at du også bør tjekke de andre kilder.
Men vil lige advare dig: GIF og JPEG formaterne bruger ikke simpel komprimering, som fx TGA med RLE, så du får nok at lave med bare at skrive en parser (i hvert fald, hvis de skal virke med de fleste billeder af en bestemt type).
Hovsa, overså at du også overvejede BMP.
Det format bør du helt sikkert vælge, for det er næsten lige ud af landevejen, hvorfor det heller ikke er komprimeret.
Targa (TGA) bør du også overveje, for det er faktisk lige så simpelt som BMP, men det kan også indeholde en alpha kanal eller flere, plus valgfri Run-Length Encoding (RLE) komprimering. Der er også beskrivelser af BMP og TGA (samt de fleste andre ofte brugte formater du kan komme i tanke om) på wotsit.
Så vidt jeg husker er der også en BMP parser i koden til OpenGL artiklerne, men du bør ændre den, så den henter alle pixels ind på samme tid for derefter at manipulere dem, i stedet for at hente dem en efter en (det vil forøge hastigheden mange, mange gange).
1101110100010110000101000001
[Redigeret d. 21/03-05 16:41:14 af Nicolai Lyster Fersner]