Alarm ur i javascript/php

Tags:    php

Hey udviklere

Jeg er rimelig ny med php, så jeg går lige pt. og bøvler lidt med et vækkeur program. programmets funktion er at kan vælge en lydfil på serveren, eller indtaste et link til en sang på youtube. Derefter indtastes så en alarmtid, hvor jeg så skal lave en whileløkke for at vente på alarmtidspunktet. Når alarmtidspunktet er = tiden, så skal den enten åbne linket(til youtube f.eks.), eller afspille filen fra serveren.
Så jeg har lavet en <option> for at vælge fil på serveren, og lavet en <input type="text"> til at indsætte tidspunkt for alarmen.

jeg har desuden indsat denne musikafspiller til at afspille lydfiler fra min server:
Fold kodeboks ind/udKode 

Det som jeg ville høre om nogen kunne hjælpe mig med, er at hjælpe med en guide eller noget andet lærerigt, så jeg kan finde ud af at trække de indtastede data ud og sætte sangen til afspilning. Færdig kode frabedes, men vil gerne høre om nogle eksempler eller lign. så jeg kan lære systemet i det :)

på forhånd tak!

Mvh. Mikkel

ps: her er det jeg har so far:
http://videbaeklmu.dk/programmering/alarmclock.php

Indlæg senest redigeret d. 16.01.2010 14:02 af Bruger #13768
7 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du skal have lavet nogle listeners.

Du skal lave en "onchange" listener på din <select> dropdown. Finde ud af hvilken <option> der er blevet valgt, og derefter ændre <object>'s data attribute.

Du skal også lave en "onclick" listener på din submit button. Som så sætter en alarmtid og en fil URL i et associative array.

Du skal også lave i din "clock()" funktion, et "setInterval" som kalder en "checkAlarm()" funktion, som tjekker om den nuværende tid er den samme eller større end nogle af de tider der i dit array. Hvis de er det skal du afspille filURL'en, og derefter fjerne array elementet.

Hvis dette blev for pseudo-snak, vil jeg gerne give lidt kode eksempler. Men prøv først om du selv kan.

Tjek:
http://www.w3schools.com/JS/default.asp
http://www.w3schools.com/jsref/

hey, tak for svaret :) for mig at se er det javascript metoder du tager i brug :D men jeg vil gerne lære php :) ved ikke om det er muligt, men forestillede jeg da helt klart at det var? grunden til at jeg skrev javascript i toppen var fordi jeg havde fået stykket det løbende ur sammen med javasccript, da php ikke tillader det... Kan se på din profil at du har god kendskab til PHP også, så hvis du måske kunne forklare det med det met et enkelt eksempel ville det være top-dollar ;) ved godt det krævende, men tak at du gider hjælpe :)

Mvh. Mikkel

PHP er et serverside sprog. Det bliver altså kun udført på serveren. Dvs. at det ikke er et "dynamisk" sprog, der kan ændre indhold på siden, uden at opdatere hele siden!

Hvis du vil have en PHP del med ind kunne, du gemme dine arraytider, i en SQL-database, eller i cookies på brugerens computer.

Tjek op på følgende: (Google søgning keywords i parantes)
- Hvordan man læser data fra en form ("form data PHP")
- Hvordan man laver og opdatere en database i MySQL ("mysql php create table")
- Hvordan man finder en IP-addresse (som du indentificere brugeren med) ("find IP php")
osv. Jeg er sikker på at du selv kan komme på flere! Stil endelig et konkret spørgsmål herinde, hvis du støder på et problem du skal have hjælp med.

Det er faktisk lykkedes mig at lave funktionen nu :) men har et problem :)

koden kommer lige her:
alarmclock.php
Fold kodeboks ind/udKode 

alarm.php
Fold kodeboks ind/udKode 

clock.js
Fold kodeboks ind/udKode 

1-3.php
Fold kodeboks ind/udKode 

siden kan ses på:
http://videbaeklmu.dk/programmering/eksamen/alarmclock.php

problemet består i at de meta-tags der burde udskrives og køres, men istedet udsrkives de som tekst... og jeg kan ikke lige finde en løsning :) det gad jeg godt se en løsning på så jeg kan indtaste 'link' hvorefter den går ind og tester om det er link eller song der er tildelt en værdi, og hvorefter den så kører den ene eller den anden... jeg har prøvet kun at skrive koden for den ene meta, uden if sætningen... og så virker begge funktioner... men kan ikke samle dem :/

på forhånd tak for hjælpen :)

Mvh. Mikkel

Du skal ikke printe teksten i "htmlspecialchars". Prøv at droppe den funktion og bare print teksten direkte.

Det virker så halvt :) dvs. php udskriver ingen fejlkode... men php skriver heller ikke <meta>'et til siden, så siden opdaterer ikke efter "x" sekunder... nogen anelse om hvad det kunne være???

Mvh. Mikkel

hmmm, øvelse gør mester som man siger... eller også er det bare at forsøge nok gange xD fandt fejlen, eller fjernede noget og prøvede noget andet, og så virkede det bare lige pludseligt :)

alarm.php
Fold kodeboks ind/udKode 

det var denne linje jeg rettede i for at få det til at gå op :)
Fold kodeboks ind/udKode 

og else funktionen:
Fold kodeboks ind/udKode 

Det færdige program kan ses på:

http://videbaeklmu.dk/programmering/eksamen/alarmclock.php

jeg modtager gerne yderligere feedback, og evt. forbedringer er særligt velkomne :)

Og jacob ;) du får lige en stak points inkasseret :D

Mvh. Mikkel

t