Analogt ur

Tags:    java

<< < 12 > >>
Hej

Jeg er igang med en opgave hvor jeg skal lave et lille simpelt analogt ur.

Det er dog sværere end jeg regnede med, og beder jer derfor om hjælp.

Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg har kun forsøgt mig med time-viseren, men jeg kan ikke få den til at gå rigtigt. Dette er måske mere et spørgsmål om matematik, end programmering, men uanset hvad, vil jeg sætte stor pris på lidt hjælp.

På forhånd tak :)

11 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Kristian,
Du skal skifte alt til doubles og lægge en variabel til timer baseret på minutter.

Langt lettere at arbejde emd tiderne inden der laves en masse mattematik.

Fold kodeboks ind/udKode 

Med venlig hilsen
Ieet

Indlæg senest redigeret d. 14.01.2010 15:00 af Bruger #12836

Hej Kristian,

Det ville være muligt at kigge på uden at skulle tænke, hvis man kunne se hvordan det virkede.

Det vil sige - en virkende java fil med Main metode, som illustrer problemet?

Nogle utestede gæt...
Start med at fjerne int forrest, ret alle tal til .0, så der regnes med decimaler.

Med venlig hilsen
Ieet

Indlæg senest redigeret d. 14.01.2010 12:05 af Bruger #12836
Du er ikke helt gal på den, men husk at 0 radianer peger på kl. 3 og ikke kl. 12, så læg halvanden PI til:
Fold kodeboks ind/udKode 

Husk desuden, at hvis timeviseren skal pege rigtigt, så skal du også have minutterne med, så viseren kan pege mellem to timetal.

Hej Kristian,

Det ville være muligt at kigge på uden at skulle tænke, hvis man kunne se hvordan det virkede.

Det vil sige - en virkende java fil med Main metode, som illustrer problemet?

Nogle utestede gæt...
Start med at fjerne int forrest, ret alle tal til .0, så der regnes med decimaler.

Med venlig hilsen
Ieet

Her er main metoden.

Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg har brugt main metoden da jeg lavede et digitalt ur, så den burde virke.

Du er ikke helt gal på den, men husk at 0 radianer peger på kl. 3 og ikke kl. 12, så læg halvanden PI til:
Fold kodeboks ind/udKode 

Husk desuden, at hvis timeviseren skal pege rigtigt, så skal du også have minutterne med, så viseren kan pege mellem to timetal.

Tak det hjalp meget, og har nu mere forståelse for det. Vil lige prøve at få de to andre visere med og få timeviseren til at pege mellem to timetal.

Bare fordi jeg legede med den alligevel:
Fold kodeboks ind/udKode 

Er gået i stå der hvor jeg skal have timeviseren til at rykke sig efter hvert minut, så den ikke kun rykker sig en gang i timen.

Jeg troede at det ville hjælpe at tage antal minutter, dividere dem med 60, og derefter dividere dem med 12, så når der var 60 minutter, svarede det til en time. Jeg kan bare ikke få det til at virke så håber i kan hjælpe.

Fold kodeboks ind/udKode 

Tusind tak for hjælpen allesammen.

Det virker perfekt nu :)

Slutresultatet blev:

Fold kodeboks ind/udKode 

Hvor jeg satte den til at opdatere hvert millisekund, så sekundviseren "glider" fremad.

Hvor jeg satte den til at opdatere hvert millisekund, så sekundviseren "glider" fremad.

Hmm...prøv at tjekke dit CPU load samtidig :-)

Tror det er liiiiige lidt for aggresivt

<< < 12 > >>
t