Forum - Gem indlæg?

Tags:    html css

Hej,

Sad og undrede mig lidt over hvordan et forum gemmer indlæg?

Jeg kan se flere muligheder så som i et tekst dokument, xml, SQL osv. men hvilken er den "rigtige"?

Ville man nogensinde gemme indlæg fra f.eks. et forum eller et "marked" el. lign. i en SQL db, for derved at have lettere ved at søge efter indlæg og evt. sætte dem sammen med en eller flere brugere eller hvad ved jeg.
Selvfølgelig er alt vel relativt i forhold til situationen data skal bruges i, men hvad er alm. praksis og god skik på det her område?

Hej Henning,

God skik vil være i en Database, oftest en SQL DB2 baseret struktur.

MySQL database eller Access Databaser er rimeligt populære til mindre private ting.

MS SQL Server vil kunne bruges til meget store ting.

Med venlig hilsen
Ieet

Indlæg senest redigeret d. 11.01.2010 11:38 af Bruger #12836
Har aldrig hørt om et forum der bruger XML eller tekstfiler til at gemme indlæg, så en eller anden form for en database, MySql, Access, Microsoft SQL etc. ville være "det rigtige" at gøre ;)

Kanon. Det var også det jeg selv mente ville være lettest.

Det var en ven der nævnt det med xml. Lød meget plausibelt syntes jeg, siden det vel ikke er en absolut nødvendighed med en db. (Gør det dog sååå meget nemmere kan jeg godt se).

Altså du kan gemme data i en database og printe det som XML - vil muligvis gøre det lettere at arbejde med bagefter, men tvivler på at det samlet set er lettere ;)

Det er vel bare et spørgsmål om at dele tingene op på SQl'en, f.eks. heading, content, ID på bruger der oprettede login (evt. foreign key til username (hvis unik) eller primary key i users tabel. Noget i den stil.

På den mpde er XML'en vel bare et unødvendigt ekstra skridt fra DAL til GUI.

Tror jeg vil kaste mig ud i at lege lidt med det.

Tak for info alle sammen.

Ja ja, mente også at XML'en ville være et ekstra unødvendigt skridt der sløver processen meget, men derfor er det nok stadig en god træning at prøve at arbejde lidt med at hente data fra XML også ;)

Der kan sagtens være fordele i et XML baseret, men det kommer helt an på situationen.

Hvis du KUN skal vise tekst så kan et xml dokument der renderes til html via et stylesheet sagtens være smart (nogle blogs og wikier gør det)

Problemet opstår når du har behov for relationer mellem dine indlæg i forummet og andet, fx, en optælling af indlæg, kommentarer, osv. dvs. alt der skal "hæftes" på et forum.

Det er bare meget nemmere i en sql database end det er i en række xml dokumenter. Det synes jeg er hovedårsagen til at man skal bruge en database frem for "flade" xml filer - dvs. udvikling og vedligehold

Brian: men det er jo heller ikke smart at hente data fra en database, skrive det til en XML fil og SÅ hente og behandle data - det var i hvert fald det jeg mente ;)

Ellers er jeg enig i det du siger ;)

t