programmering..... hvor skal jeg begynde?

Tags:    programmering

<< < 12 > >>
Hej jeg er en dreng på tretten år som går i 7. klasse som er fascineret af programmering.

Jeg kunne godt tænke mig at lære det hele fra bunden men er i tvivl om hvilke bøger/hjemmesider jeg skal kigge i/på og jeg er forvirret over de mange programmerings sprog man kan vælge. jer er villig til at smide meget tid og arbejde ind i det.

jeg overvejer at tage 9. klasse på efterskole med fokus på IT og programmering, hvis i kender nogle må i meget gerne vedhæfte et link.

På forhånd tusind tak :D

ps. hver venlig ikke at kommentere min alder eller mine færdigheder.

pss. jeg undskylder for stavefejl ;)

17 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Altså w3schools er altid godt sted at starte med at lære, men det er mest de webbasserede sprog..

Når du siger spil, vil jeg klart anbefale Java (!!). Java vil også give dig en utrolig god viden til at bygge videre på.

Om du vil lære fra nettet eller fra en bog er lidt op til dig selv, men jeg har det bedst, når det er helt nyt, med at lære fra en god stor bog (gerne 3-400 sider) hvor du er sikker på at få det lært på en måde hele vejen. Når man læser tutorials og artikler på nettet kan du ende med at programmere noget der ligner volapyk, altså en blanding af forskellige programmeringsstile.

Så kig lidt på nettet - godt nok er den slags bøger ikke billige, men min ASP.NET bog er min BIBEL nu! ;)
Desuden er det altid godt at have som opslagsværk i fremtiden.
De bedste bøger er nok på engelsk, men ved ikke helt hvor langt dit engelsk rækker i den alder? Det er meget teknisk engelsk de er skrevet i ;)

Med hensyn til uddannelse vil jeg klart vælge at tage en HTX studenter eksamen, da denne åbner utroligt mange muligheder. Dernæst vil jeg nok søge ind på DTU, hvor der helt sikkert vil være noget for dig ;)

Jeg er selv lige startet på HTX, og elsker det! Regner med at søge ind på DTU som robot ingeniør, meget rettet mod det programmerings mæssige. Men det har du jo lidt tid at tænke over endnu ;)

I hvert fald i første omgang, få fat i en god Java bog (kig efter noget udgivet af Ingeniøren Bøger hvis du vil have dansk) og mht uddannelse, snak med din studievejleder om HTX ;)

Jeg startede selv ud i begyndelsen af 6. klasse med HTML, senere javascript, så kom ASP, derefter lærte jeg CSS, så lærte jeg VB.NET osv. (rækken kan fortsættes laaangt endnu)

Idag er jeg 14 år gammel og går i 8. klasse, så jeg ligger ikke "så langt fra dig" :)

Altså jeg vil ikke nødvendigvis anbefale dig den vej, og jeg ville nok også, idag, hellere havde haft PHP før ASP (jeg begiver mig dog primært kun i PHP idag) og nok også C# istedet for VB.NET ...

Det kommer jo også an på om du vil arbejde med at lave hjemmesider, lave spil, lave programmer, lave elektronik med PIC programmering etc. Valgmulighederne er uendelige, og en god ting kom der ud af det i mit tilfælde.. Det var at jeg prøvede kræfter med det hele, også på kommencielt plan (hvilket faktisk er muligt i vores alder).
Min personlige smag er faldet på webudvikling, men du må jo selv om hvad retning du vil i.. Det er jo ikke ligefrem fordi at det haster i 7. klasse :)

Og når ja, når du først kommer lidt ind i det så vil jeg sige at http://www.codeproject.com er, efter min mening, verdens bedste side til at lære programmering igennem! :D

Tak for forklaringerne.

Syntes også selv det med at rode dansk navne ind for variabler og bruge non-ascii tegn er noget værre noget. Skriver derfor min kode på engelsk med engelske kommentarer osv.. Ligeså har jeg det med kryptiske variabelnavne. Jah kan kun give dig ret.

Jeg ved en smule om trådning og kan godt se problemet i koden du linker til på javabog.dk. Læste også det andet link og er ikke helt sikker på jeg forstår. (måske skulle jeg lave en ny tråd med dette spørgsmål :)) Her er hvordan jeg forstår det:

Der findes en overordnet tråd der styrer alt GUI (en singleton i JVM (eller per. applikation)?. Denne kalder man (f.eks. med invokeLater eller invokeAndWait) når man vil give "tasks" til Swing.

Samtidig har man en main metode som altså er en anden tråd.

I linket: http://java.sun.com/javase/6/docs/api/javax/swing/package-summary.html#threading
oprettes GUI'en ved at lægge den som en "task" til Event Dispatch tråden. Dette er første gang jeg ser dette gjort på denne måde. På utallige guider har jeg set hvordan man blot fremstiller GUI'en uden at lægge det som en task men blot kører det i ens main-tråd. Gør disse guider det på den usikre måde? Måske for at holde det simpelt?

Tjekkede Netbeans kode for at se hvordan den gjorde og fandt frem til at launch metoden i Application automatisk sendte det videre til event dispatch tråden.

Men vil gerne høre om der er noget jeg har misset angående de utallige guides der gør det gennem main og constructoren til Swing-komponenterne.

EDIT:
Googlede "java swing tutorial" og fik links fra Sun og wiki. Sun og wiki instantierer GUI'et på event dispatch tråden. Fandt dog følgende som ikke gjorde:

http://www.herongyang.com/Swing/Introduction-First-Swing-Program-SwingHello.html
http://zetcode.com/tutorials/javaswingtutorial/firstprograms/

Og vil vædde med der er flere. Er disse guides virkeligt skrevet af inkompetente folk som gør det forkert?

Indlæg senest redigeret d. 08.01.2010 23:41 af Bruger #14645
Hvorfor skulle vi kommentere alder og færdigheder?

Tror rigtigt mange herinde var omkring samme alder da de begyndte - jeg var i hvert fald ;)

Når vi snakker om programmering er der jo, som du selv siger, mange sprog at vælge imellem.
Selv har jeg i mit år i New Zealand sidste år fået undervisning i C#, som hurtigt viste sig lige at være noget for mit. Det er OOP sprog, som giver dig mulighed for at programmere tonsvis af applikationer, men også et rigtigt godt grundlag til at gå videre til andre sprog.

Et andet godt sprog, som jeg dog ikke selv kan arbejde i, er Java. Det giver lidt bredere muligheder da der er stor mulighed for arbejde med mere grafisk GUI. Mange spil og online chat systemer er i Java efterhånden, og den del der ikke er, er i flash i stedet for.

Spørgsmålet er så hvilken type applikationer du havde forestillet dig at du ville kode? Er det spil programmering eller er det applikationer som små tekstbehandlingsprogrammer eller er det noget helt tredie?

Inden I andre begynder at skælde ud over at C# og Java er nogle dårlige sprog man ikke burde starte med, vil jeg lige tilføje at dette er min personlige mening. Jeg ved ikke om dette er det bedste når man skal ud på markedet, men jeg ved så meget som at C# virkeligt har hjulpet mig i gang med bedre forståelse for programmering og et bedre grundlag nu hvor jeg er begyndt at lære ASP.NET.

Lige til slut - hvorfor udlover du point for at få råd? :)

først vil jeg sige tusind tak for de mange svar ;)

jeg kunne godt tænke mig at programmere spil så hvis i kunne anbefale noget som konkret omhandlede det eller ligger tæt op af både vedr. hjemmesider og bøger (helst på dansk men engelsk er også fint:) tak for alle de gode tips vil helt sikkert tjekke det hele ud... bar lige en tanke ud i fremtiden hvis jeg skulle have en uddannelse som spilprogrammør hvor skal jeg så kigge hende evt. noget før det så som hvad der er af muligheder før og efter gymnasiet for at lære mere inden jeg starter på en uddannelse.

ps. hvor mange sprog skal man kunne for at være rigtig god (nu tænker jeg langt ud i fremtiden:)

til simon: jeg har lige oprettet en prfil så troede at folk forventede at jeg uddelte point for at svarer.

skal også lige hører om i har nogle tutorials som kan lære mig det grundlæggende om de sprog som i har anbefalet:) (hvilket sprog er bedst til at programmere spil og hvilket er bedst til applikationer :) ??

på forhånd mange gange tak :)

Jeg tror mere det er de "kodebiblioteker" man bruger der bestemmer hvad der er bedst til spil og applikationer. Men du kan ikke gå helt galt med C++ hvis målet er spil siden mange biblioteker er skrevet i dette sprog. Disse biblioteker kan godt nok også bruges i andre sprog mere eller mindre besværligt.

Angående guides, kan jeg nævne http://www.javabog.dk/ som en gratis online bog om Java som er til begyndere.

mange gange tak for de rigtig gode svar ;)

Jeg tror mere det er de "kodebiblioteker" man bruger der bestemmer hvad der er bedst til spil og applikationer. Men du kan ikke gå helt galt med C++ hvis målet er spil siden mange biblioteker er skrevet i dette sprog. Disse biblioteker kan godt nok også bruges i andre sprog mere eller mindre besværligt.

Angående guides, kan jeg nævne http://www.javabog.dk/ som en gratis online bog om Java som er til begyndere.

Jeg vil så anbefale dig at holde dig langt væk fra www.javabog.dk. Den er håbløst forældet og så anbefaler den en hel del dårlige skikke. Men Java vil være et godt sted at starte.

Den her mursten af en bog er ganske god: http://www.deitel.com/Books/Java/JavaHowtoProgram6e/tabid/1712/Default.aspx

Jeg brugte selv den første version af bogen.

Jeg vil så anbefale dig at holde dig langt væk fra www.javabog.dk. Den er håbløst forældet og så anbefaler den en hel del dårlige skikke. Men Java vil være et godt sted at starte.
...
Jeg brugte selv den første version af bogen.

Hmm... Det er denne bog vi bruger på programmering C på htx ved EUC Vest. Ved godt at den at den bruger 1.5 men hvilke dårlige skikke viser den, nu er jeg nysgerrig?

<< < 12 > >>
t