Altså w3schools er altid godt sted at starte med at lære, men det er mest de webbasserede sprog..
Når du siger spil, vil jeg klart anbefale Java (!!). Java vil også give dig en utrolig god viden til at bygge videre på.
Om du vil lære fra nettet eller fra en bog er lidt op til dig selv, men jeg har det bedst, når det er helt nyt, med at lære fra en god stor bog (gerne 3-400 sider) hvor du er sikker på at få det lært på en måde hele vejen. Når man læser tutorials og artikler på nettet kan du ende med at programmere noget der ligner volapyk, altså en blanding af forskellige programmeringsstile.
Så kig lidt på nettet - godt nok er den slags bøger ikke billige, men min ASP.NET bog er min BIBEL nu!
Desuden er det altid godt at have som opslagsværk i fremtiden.
De bedste bøger er nok på engelsk, men ved ikke helt hvor langt dit engelsk rækker i den alder? Det er meget teknisk engelsk de er skrevet i
Med hensyn til uddannelse vil jeg klart vælge at tage en HTX studenter eksamen, da denne åbner utroligt mange muligheder. Dernæst vil jeg nok søge ind på DTU, hvor der helt sikkert vil være noget for dig
Jeg er selv lige startet på HTX, og elsker det! Regner med at søge ind på DTU som robot ingeniør, meget rettet mod det programmerings mæssige. Men det har du jo lidt tid at tænke over endnu
I hvert fald i første omgang, få fat i en god Java bog (kig efter noget udgivet af Ingeniøren Bøger hvis du vil have dansk) og mht uddannelse, snak med din studievejleder om HTX