Hej udviklere,
Jeg er lige begyndt at lære mig selv ASP.NET og er gået i gang med noget database arbejde, og har da også fundet ud af hvordan jeg har kunne lave et login system og et "create user" system.
Nu er jeg så nået til det step hvor jeg gerne vil have mulighed for at hente specifik data fra specifikke columns i databasen.
Jeg bruger en mySql database, og har brugt følgende kode til f.eks. mit login script.
private void doLogin(Object Src, EventArgs e){
bool loggedIn = false;
string sql;
OdbcConnection myConn;
OdbcDataReader myReader;
string username = txtLoginUsername.Text.Replace("'","");
string password = txtLoginPassword.Text.Replace("'","");
sql = "select username,password from login WHERE username='" + username + "' AND password='" + password + "'";
myConn = new OdbcConnection("driver={MySQL ODBC 3.51 Driver};server=mydbxx.surf-town.net;database=xxxxxx;uid=xxxxx;pwd=xxxxxx;");
myConn.Open();
OdbcCommand cmd = new OdbcCommand(sql, myConn);
myReader = cmd.ExecuteReader();
while(myReader.Read())
{
loggedIn = true;
}
myReader.Close();
myConn.Close();
if(loggedIn == true){
Response.Cookies["webshopUser"]["username"] = username;
Response.Cookies["webshopUser"]["password"] = password;
Response.Cookies["webshopUser"].Expires = DateTime.Now.AddDays(1);
Response.Redirect("default.aspx");
}else{
lblLoginError.Text = "The username and password didn't match. Please try again.";
}
}
Jeg bruger OdbcDataReader til at læse data, men tror ikke helt jeg har forstået ideen med den og hvordan man udnytter den fuldt ud. Der er en anden mulighed for bare at kalde data fra bestemte columns?
I asp classic plejede jeg at lave min connection og en forespørgsel hvorefter jeg kunne trække data ud med rs("column_name").
Er der en mulighed for at gøre det samme i .net?
Vil gerne kunne trække noget data ud og placere f.eks. id som value i en dropdown box og så f.eks. username som text i den samme dropdown box?
Ved ikke hvor meget mening det gav
På forhånd tak.