a.hover på div

Tags:    html css

Hej jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan jeg gør så hvis jeg holder musen over et div tag så bliver baggrunden hvid hvis jeg har dette div

Fold kodeboks ind/udKode 

har prøvet med

Fold kodeboks ind/udKode 

og
Fold kodeboks ind/udKode 

men ingen af dem virker

For det første hedder det a:hover, ikke a.hover. For det andet er det ikke valid html at have et div-tag indeni et a-tag.

det du istedet skal gøre er:
Fold kodeboks ind/udKode 

og
Fold kodeboks ind/udKode 

Bemærk dog at Internet Explorer 6 ikke kan finde ud af :hover på andet end a-tags, men at understøtte IE6 er også bare for åndssvagt. Hvis du vil lave det så det også virker i IE6, er du ganske enkelt nødt til at bruge javascript.

er det ikke a:hover med kolon, ikke punktum?

Desuden vil jeg mene at det er mere effektivt og med bedre effekt hvis du bruger javascript i stedet ;)

ahh tak for det per :) vil jeg lige prøve.

troede bare det var punktum :P.

Gider sku ikke gøre så siden virker i IE6 jeg blokere for folk som bruger IE6 og henviser til en nyere version eller en anden browser :).

er det ikke a:hover med kolon, ikke punktum?

Desuden vil jeg mene at det er mere effektivt og med bedre effekt hvis du bruger javascript i stedet ;)

Det er hverken mere effektivt eller med bedre effekt af javascript. tværtimod er det bedre at bruge CSS til det. Generelt bør man undgå at bruge javascript sålænge det er muligt at lave i HTML eller CSS. Medmindre du skriver en decideret webapplikation i javascript bør din side altid være tilgængelig med javascript deaktiveret.

jeg tænkte på hvordan jeg kan fordi har 2 menu'er og den ene er er nogen a links og i den anden er der også nogen a links men de skal ikke have samme a:hover og a:link osv. hvordan kan jeg nemmest gøre så de får forskellige farver?

skal jeg bruge class fx.

Fold kodeboks ind/udKode 

Fold kodeboks ind/udKode 

Ja, vil mene at class skulle virke ;)

Per: Kan godt være det bare er fordi jeg bruger enormt meget jQuery på nogle af de sider jeg laver - ved godt det kan give problemer, men som regel sørger vi for at det virker nogenlunde ens både med og uden javascript ;)

Af mig og min makker er jeg ikke CSS eksperten, men er ret sikker på at han sørger for at skidtet virker ;)

så det dig jeg skal have fat i når jeg skal til at lave jquery scripts til min nye side :P hehe

fik det til at virke med sådan som jeg beskrev det :D

tak på hjælpen begge 2

Du siger bare til ;)

Kontakt mig evt. på MSN (hvis du bruger det): monsim123@hotmail.com

t