ASP-agtig database brug i Delphi

Tags:    delphi

Ey

Jeg er igang med et projekt i Delphi hvor jeg gerne vil bruge databaser da det er klart nemmest i denne situation (tror jeg da :D ).

Jeg ved bare ikke så meget om Delphi og databaser så jeg har læst lidt hist og her, deriblant en artikel her på siden.
Mit problem er bare at den måde artiklen (og en hel del andre steder) bruger databasen er hvad jeg tror må kaldes standard-delphi-database-måden >_<. JEg har prøvet at søge i både dette forum og på google osv men jeg må være nøb for jeg kan ikke umiddelbart finde noget :/

Jeg kunne godt tænke mig at benytte databaser i Delphi som man (jeg) gør det i ASP.

Fold kodeboks ind/udKode 


Altså man laver en SQL sætning hvor efter den bliver "executed". Jeg har fundet ud af at BDE database componentet har en Execute() men jeg kan ikke umiddelbart se hvordan jeg "connecter" til min database.

Som I nok har gættet leger jeg med Access databaser.

Kan nogen af jer give mig et bedre indblik i databaser når de bruges i delphi? :)

[Redigeret d. 12/03-05 09:39:35 af Peter Bøg]



2 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Når du nu bruger Access databaser er det faktisk meget enkelt. Så kan du bare bruge komponentet ADOQuery (fundet under ADO) og så bruge denne kode:

Fold kodeboks ind/udKode 


Du kan også bruge ADODataset med denne kode:

Fold kodeboks ind/udKode 


Du skal dog lige huske at sætte connectionstringen til det komponent du bruger nede i Object Inspectoren. Hvis du skal have hjælp til dette skriver du bare lige igen.

Mvh.
Rune Jensen
---------------------------------------------------------------------------
##The one who laugh last is the one who think slowest!##
---------------------------------------------------------------------------



Takker mange gange.

Jeg fandt enda ud af hvordan jeg connecter og ting :)

Lol jeg burde bruge lidt mere tid på at prøve mig frem >_<



t