Begynderens Guide til C++

Tags:    c++

<< < 123 > >>
Jeg har kigget på den her guide og prøvet at følge den, så godt jeg kan:)

Men jeg møder hurtigt et stort problem.
Jeg har donwload codeblocks, som den siger, men ved afsnit 2, laver jeg et nyt projekt, vælge de 2 ting. Derfra kan jeg ikkefinde den så kaldte main.cpp, jeg har dog en blank sider som hedder det jeg har gemt den i. F.eks c mappen.cpp

Så skriver jeg dette ind: Den første kode fra guiden, og trykker f9. Så sker der bare ikke noget:( ?

Det er nogen tid siden jeg skrev guiden, det er blevt lavet lidt om siden.

Du skal:

Vælge File->New->Project
Så dukker der en box op, her vælger du "Console Application" og Go, senere skal du vælge at det skal være C++ og ikke C

Videre skal du give projektet et navn, og angive en sti til det.
På siden efter skal du vælge at det skal være GNU GCC compiler
Og så skulle den gerne oprette main.cpp, som du kan åbne ved at finde den i listen til venstre.

Hvis ikke du oversætte skal du lige checke compiler settings:
Fra menuen: Settings -> "Compiler and debugger"
Vælg "toolchain executeable" tabben og tryk på "Auto-detect". Så skulle det gerne fungere.

Tusind tak for hjælpen, dejligt at komme hjem fra jule aften, og få denne hjælp.
Glædelig jul! :)

Desværre sker der bare intet når jeg trykker f9?
Jeg har ellers fundet main.cpp og det hele nu.

Frederic

Indlæg senest redigeret d. 24.12.2009 23:42 af Bruger #14838
Hvilken version af Code::Blocks bruger du?
Har du installeret Code::Blocks med compiler?

For neden i CodeBlocks er det en tab der hedder "Build Log" står der noget der?

Jeg bruger codeblocks 8.02

I build log står der:
"C++ - Debug" uses an invalid compiler. Skipping...
Nothing to be done.

Efter jeg har trykket f9. Ellers står der ikke noget.

Ok, så er de compileren der ikke er sat rigtigt op.

Prøvede du dette

Hvis ikke du oversætte skal du lige checke compiler settings:
Fra menuen: Settings -> "Compiler and debugger"
Vælg "toolchain executeable" tabben og tryk på "Auto-detect". Så skulle det gerne fungere.

Installerede du versionen MED compiler?

Jeg har været inde i Settings, jeg tror problemet ligger i min version ikke er med compiler.
Prøver at downloade codeblocks igen, med compiler. Kan ikke huske om jeg gjorde sidste gang:)

Edit: Nu virker det!:) fejlen var min version.
Tusind tak for hjælpen!
Nu vil jeg bare tage en masse viden fra din artikel:) som er super fed:).

Frederic

Indlæg senest redigeret d. 25.12.2009 16:58 af Bruger #14838
Hvis du ikke kan få codeblocks til at virke kan du også downloade en der hedder dev-C++: http://www.bloodshed.net/devcpp.html. :)

Hej... søger lige lidt hjælp.. har for nogle år tilbage snuset til C++. har så nogle år været væk fra computere. Nu ønsker jeg i midligtidigt at komme igang med at kode og lære C++ at kende. mit problem består i at jeg ikke ved, hvor man får fat i et C++ programmerings miljø/compiler, når ens styresystem er Windows Vista home edition,og hvad sådan et programmerings miljø/compiler koster.Håber meget her er nogle med lyst og tid til at give mig hjælp med det problem. på forhånd tak. Niels Erik

Edit: tak det vil jeg prøve.

Indlæg senest redigeret d. 23.01.2010 01:54 af Bruger #15629
Du behøver ikke give penge for det, bare hent CodeBlocks:
http://www.codeblocks.org/

Hej igen.. Når jeg i code blocks åbner menupunktet <File> ..<New>.. <Empty File>..
Så får jeg "Untitled1",hvor jeg så skriver følgende kode....:

#include <iostream.h>
#include <conio.h>

int main() {
cout >> "Niels Erik Pedersen"
>> "Beginner in C++"
>> "an hope to learn";
return 0;
}
Kør den så med <Run>,der kommer en diaglog boks
frem, hvor den siger at den ikke er "Builded" endnu og om jeg ønsker det, jeg siger så "ja" og der sker ingenting, men hvis jeg siger "Nej",kommer der et vindue med "Untitled1.exe",hvor der står..:
Process returned 0 (0x0) Execution time : 0.002s
press any key to continue.
Så er det lige jeg spørger, hvad jeg gør forkert, om der evt. er noget der er sat forkert op eller slet ikke sat op.
Downloadede fra www.codeblocks.org... codeblocks-8.02-setup uden MinGw. Kører som tidligere sagt Windows vista home edition.
Håber der er nogen med lidt tid og lyst til at give mig lidt hjælp her. På forhånd tak. Niels Erik.

<< < 123 > >>
t