php/jQuery hook?

Tags:    php

Hej Alle.

Ved ikke lige om det her er det korrekte forum at poste dette topic, men nu prøver vi!

Jeg tænkte på, kan man lave et jQuery/Php hook, som kan lytte til databasen live?

Altså sådan så den ikke bare udfører scriptet hvert 2-3 sekund.

Altså jeg vil lave et script, som kører konstant, men helst uden at det kommer til at ligge min server ned hvis der er mere end 10 personer på siden.

Er dette overhoved muligt, eller skal jeg kigge på et andet sprog, for at kan opnå dette?

Vh,
Mads Jürgensen.

8 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis du vil have et script til at køre konstant bliver du nødt til at slå max_execution_time fra i php, da dit script ellers så timer ud efter f.eks. 30 sekunder.

Er ikke lige sikker på hvordan men er ret sikker på at det kan gøres med AJAX

Så vidt jeg ved, er jQuery et Ajax framework, som giver dig Ajax på en nem måde.

Mads - du kan sagtens lave noget med jQuery som kalder en php side, som f.eks. køre din message tabel igennem og henter alle beskeder ud som ikke har været hevet ud, og returnere disse som f.eks. et json element. Det er intet problem.

Du skal dog gøre dig nogle overvejelser med hvor tit dette script kaldes, samtidigt skal du sørge for at der kun køre 1 kald ad gangen til php scriptet så du ikke ender med at have en masse AJAX kald som stacker op i baggrunden, det ender med at lægge browseren ned. Det er dog relativt simpelt at tjekke på om der allerede køre noget i baggrunden.

Kender du til jQuery? ellers kan jeg prøve at bikse et eksempel sammen til dig i aften når jeg kommer hjem fra arbejde.

Er du sikker på du ikke skal kigge på cron job?

Er du sikker på du ikke skal kigge på cron job?

Ja det er jeg :)

Det skal bruges til en chat, hvor der kommer til at være mellem 50-100 personer online..

Og med tiden bliver man pænt træt af at vente 2-3 sekunder hver gang før de nye beskeder kommer, og så kommer der måske 10-15 beskeder på én gang .. og det bliver voldsomt at læse igennem for at finde den, som er beregnet til en selv..

Så vidt jeg ved, er jQuery et Ajax framework, som giver dig Ajax på en nem måde.

Ja det er helt korrekt, men du kan gøre flere ting i Ajax end du kan i jQuery frameworket.

Lige en tilføjelse, det vil aldrig kunne blive sådan.. HELT live. Men hvis du har en ordentlig database adgang og webserver, vil det kunne komme rimeligt tæt på.

t