Utroligt informativt og debatskabende indlæg Magnus.
nar...
Jeg holder nu med Magnus...Hvis jeg skulle ansætte en udvikler og der mødte to forskellige udviklere op - den ene datalog og vidste en hel masse om at skubbe bits og optimere cachen - den anden en datamatiker der kunne abstrahere tingene og forholde sig til det brugeren ønsker og kunne designe med komponenter og klasser. Så fik datalogen sparket inden han nåede inden for døren - han ville være for dyr at have ansat (ikke i penge men i tid) i den branche jeg arbejder i handler det mere om at give en god brugeroplevelse og give KUNDEN et stykke software der modsvarer deres behov i stedet for at kunne garantere at man udnytter cachen 27,564% bedre end tidligere....
Jeg holder nu med Magnus...Hvis jeg skulle ansætte en udvikler og der mødte to forskellige udviklere op - den ene datalog og vidste en hel masse om at skubbe bits og optimere cachen - den anden en datamatiker der kunne abstrahere tingene og forholde sig til det brugeren ønsker og kunne designe med komponenter og klasser. Så fik datalogen sparket inden han nåede inden for døren - han ville være for dyr at have ansat (ikke i penge men i tid) i den branche jeg arbejder i handler det mere om at give en god brugeroplevelse og give KUNDEN et stykke software der modsvarer deres behov i stedet for at kunne garantere at man udnytter cachen 27,564% bedre end tidligere....Nu er der jo andre opgaver end lige end user applikationer indenfor udvikling. Hvis ikke dem der laver vores operativsystemer ved noget om optimering af cache og at skubbe bits, så kommer det at bruge en computer til at være en ret lunken oplevelse.
Jeg holder nu med Magnus...Hvis jeg skulle ansætte en udvikler og der mødte to forskellige udviklere op - den ene datalog og vidste en hel masse om at skubbe bits og optimere cachen - den anden en datamatiker der kunne abstrahere tingene og forholde sig til det brugeren ønsker og kunne designe med komponenter og klasser. Så fik datalogen sparket inden han nåede inden for døren - han ville være for dyr at have ansat (ikke i penge men i tid) i den branche jeg arbejder i handler det mere om at give en god brugeroplevelse og give KUNDEN et stykke software der modsvarer deres behov i stedet for at kunne garantere at man udnytter cachen 27,564% bedre end tidligere....Nu er der jo andre opgaver end lige end user applikationer indenfor udvikling. Hvis ikke dem der laver vores operativsystemer ved noget om optimering af cache og at skubbe bits, så kommer det at bruge en computer til at være en ret lunken oplevelse.Naturligvis, men de andre hænger heller ikke på træerne. Jeg vil nu vove den påstand at det er bedre at universiteterne uddanner med henblik på at kunne deltage i almindelig softwareudvikling, dem er der nu engang mest behov for. Så dem der synes de har modet på at skubbe bits, burde tage kurser i det på universitetet. Men det virker som en flaskehals at uddanne bit-skubbere fra universitetet - som har svært ved at sætte sig ind i abstraktioner som der er behov for i fx. Java eller .NET (jeg har både læst med dem og arbejdet sammen med den type mennesker - dem jeg arbejdede med blev fyret da de ikke magtede opgaven med at udvikle til mennesker)Jeg synes nu engang at det er universitets opgave at uddanne personer der kan tilfredsstille erhvervslivets behov for kvalificeret arbejdskraft - faktum er at der er begrænset plads til bitskubbere