Find tag og id ud fra markering.

Tags:    javascript

<< < 12 > >>
Jeg har fået en rigtig god idé til en Chrome extension.
Min idé vil kunne laves mange gange mere brugervenlig, hvis jeg ud fra en markeringen af en del af en hjemmeside, kan finde det overordnede tag og det tilhørende id.

F.eks:
Gå til udvikleren.dk
Marker nyhederne
Tryk på en Chrome-knap(tænk ikke over denne del)
Det vil nu bliver gemt i en variabel, at man har markeret et div-tag med id'et "ItNewsContainerLimiter" (selvfølgelig afhængigt af præcist hvad du markerer)

Ved ikke lige hvor jeg skal starte, da jeg håber der anden måde end at søge igennem hele kildekoden efter det man har markeret(er også lidt i tvivl på det område hvis det bliver nødvendigt ;)

Håber der er nogen der kan hjælpe mig:)
(tænk ikke over at det er i chrome, det gør ikke rigtig en forskel)

16 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Er det ikke blot at man løbende crawler en side for om der er sket ændringer. Typisk hele siden og derefter i det område man har valgt?

Du vil nok kunne fange en selection ved lign.:
http://www.codetoad.com/javascript_get_selected_text.asp

Gnu, ja noget lignende. Han skal finde ud af hvor denne selektion er, og derefter finde tilsvarende sted i kildekoden. Her skal han så både søge frem og tilbage indtil han rammer en åben og lukket tag. Dog er det ikke altid så let, da html tillader tekst mellem to end tags (altså tekst der ikke er omsluttet af nogle start og slut tags).
Der er sikker flere sære tilfælder.

Det vil sige det der hedder et "web slice" i IE8 ?

Hvad vil du nogensinde bruge det til?

Hvad er der galt med vis detaljer om elementent?

Emil:
Intet elsker den ;)
Men bare ikke lige hvad jeg skal bruge det til..

Min idé:
Jeg vil ud fra en markering på en hjemmeside, finde tag og id.
Jeg vil derefter ud fra disse finde hele html-koden mellem dette tag(.innerHTML)
Derefter vil jeg gemme denne kodes hash lokalt på computeren (gennem chrome)
En gang i mellem vil jeg så tjekke tagget på hjemmesiden og sammenligne dennes hash-værdi med den gemte, for at se efter ændringer.
Hvis hash-værdien ikke er ens, vil der sendes en påmindelse til brugeren om at siden er opdateret.

Kort sagt et program der tjekker efter ændringer/opdateringer på hjemmesider. Specielt godt til sider uden RSS.

Håber I forstår den måske lidt kringlede forklaring. Men har som sagt kun brug for hjælp til at finde tagget ud fra en markering.

Det kan du allerede med firebug i FF??

Simon:
Det er lidt svært at forklare men jeg mener ikke ligesom firebug..

Forestil dig, at der kommer et lille ikon i browseren, som viser at der f.eks. er kommet nye nyheder på udvikleren, en sektion af en wikipedia-side er opdateret, osv.

Har allerede 2 lidt lign. extension i min Chrome:
GMail Checker og Facebook Notifications
Begge viser vha. et lille ikon at jeg har fået mail eller meddeleser fra facebook.
Problemet ved disse er, at de kun virker på én hjemmeside. Jeg vil gerne have det sådan at jeg kan få påmindelser fra alle de sider jeg vil, og hvilken som helst del af en side, som jeg vil.

Simon misforstår dig. Der er flere "mark and cut" programmer der kan det. Jeg ved ikke hvordan de gør det men din idé lyder da spændende.

Du kan lave det som en RSS reader evt. så?

<< < 12 > >>
t