Grafik til spil

Tags:    delphi

Hej
Jeg ville høre hvad der er den letteste måde at lave grafik til et computer spil på ? Og her snakker jeg både selve den 3d verden som man bevæger sig rundt i. Men og de ting som er i denne verden. Så som biler, borde, mennesker osv.

Jeg arbejder med OpenGl.
Indtil vider har jeg kunne tænke mig frem til to.

1. At lave alt sammen ud af firkanter, cirkler, trekanter, osv. med de dertil indrettede kald.

2. Den anden er at lave tingene inde i et 3d program og så loade dem ind i mit delphi program. Det jeg havde i tankerne var at inde i selve OpenGl koden var en bil bare en 3d firkant. Men når grafikken bliver loadet ind så vil der være en bil inde i denne 3d firkant. (ved ikke helt hvor den dette gøres bare en tanke)

Har også et andet spørgsmål. Nemlig i de 3d spil der finde fx. bil spil bliver alt grafikken ikke loadet på engang, og derved gøres det hurtigere at starte spillet. Fx. når man køre kan og man har sat detaljerne helt ned. Kan man se fremme i horisonten at der bliver loadet billeder ind, altså det er sort men når man så kommer tætter på kommer der faktisk et billede, så det virker som en 3D bane. Men er det nogen god ide at benytte denne metode og i såfald hvordan gør man det ?

Det var alt for denne gang, håber det giver mening og at der er nogen der kan hjælpe. (o:

Jacob B. Andersen



1 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Kaere Jacob B. Andersen,

Til dit foerste spoergsmaal!

Hvis du vil lave advancerede spil med meget detaljeret grafik ligesom AAA spil, vil det helt klart vaere nemmest at lave selve grafikken (polygoner, texture osv.) i et andet program saa som 3D Studio Max, og dernaest skrive en importer der kan loade dine 3D modeller ind i dit eget program.

Statiske modeller saa som traer, landskab, bygninger osv. vil helt klart vaere lettest at importere brug evt. 3DS formattet til dette. Men vil du ogsaa havde dynamiske, saa som animerede modeller skal du overveje dit format lidt noejere. En popuplaer format er enten MD2 eller MD3 formaterne der begge blev brugt i Quake seriene! Yderligere skal du bygge en animation thread der tager sig af selve de animerede keyframes!

Det er med andre ord et meget stort kapitel som du vil tage hul paa!

Til dit andet spoergsmaal!

Det du taenker paa er no LOD (Level Of Details) objekter! Jo taettere paa kommer paa 3D objekterne jo mere detaljeret bliver de! I de fleste LOD engines bliver alle (LOD) objekter i alle dere givene levels loaded ind fra start! Grunden til LOD er selvfoelig at foroege frame raten (FPS)! En anden teknik er Frustum Culling, som bergner kameraets position i forhold til alt grafikken. Saa kun det grafik der kan ses vil blive renderet (eller evt. loaded) Et godt eksempel paa et spil der har et fedt system ala det er Dungeon Siege. I det spil bliver der kun loaded en gang, resten af den kaempe 3D verden som spillet bestaar af bliver loadet dynamisk!

Endnu et stort kapitel!

Held og Lykke med dit projekt!

NB: Maaske tager jeg fejl! Men det lyder lidt som om du ikke rigtigt kender de forskellige teknikker bag 3D spil! Hvis jeg har ret, vil jeg klart anbefale dig at laese saa meget information du kan omkring forskellige rendering og spil teknikker (Koeb evt. en masse boeger). Afproev kode eksempler og bliv fortoligt med dem inden du laver et rigtigt spil. Ellers vil du nok ret hurtigt gaa doed i dit projekt! Saa start med at lave smaa spil, for at laere de forskellige teknikker, og til sidst saet det sammen og byg din egen spil motor!

Med venlig hilsen
Soeren Klit Lambaek
University Of Teesside, UK



t