Hvordan udvikler man et 3D Computerspil??

Tags:    snak

Hvordan og hvilke programmer skal man bruge til 3D spiludvikling?

Hvad er at punge ud??

Betale penge.

Kan det ikke goere lige meget om der staar "powered by Unity" eller "powered by noget andet"? Tror uanset hvilken gratis spilmotor du benytter vil der staa noget tilsvarende. Langt de fleste kommercielle spil du koeber i butikkerne har ogsaa skrevet "powered by ..." dem der nu engang har lavet spilmotoren som studiet benytter. Det fede ved Unity, er, at man kan lave browser baseret spil - der stadig understoetter hardware accelerende 3D grafik. Det vil sige at du lettere kan faa folk til at downloade dine spil, fordi det er en meget mere sikker maade at dele sine spil med.

Kan det ikke goere lige meget om der staar "powered by Unity" eller "powered by noget andet"? Tror uanset hvilken gratis spilmotor du benytter vil der staa noget tilsvarende.

Bortset fra de opensource baserede...ogre, jmonkey, xith og så videre.

Langt de fleste kommercielle spil du koeber i butikkerne har ogsaa skrevet "powered by ..."

Det har jeg godt nok aldrig set...ikke ingame i hvert fald.

Okay... Men jeg synes bare at når jeg tester spillet, så lagger det i grafikken når jeg bruger musen til at styre med..

Stort set alle de spil jeg har, starter med alverdens logoer og skrammel, baade fra grafikkort udvikler, de forskellige teknologi udvikler (spilmotor, fysik) og selve spilstudiet der har lavet det! Dette bliver vist inden selve spillet gaar i gang.

Jeg har aldrig arbejdet med opensource spilmotor, problemet med opensorce efter min mening, er, at der ofte er meget rodet arkitektur. Det bliver derfor utrolig forvirrende at finde ud af. Men selvfoelgelig, hvis man har brugt Orge eller en tilsvarende motor i mange aar, saa er der vel ingen ben i at arbejde med den.

Kommercielle produkter har den fordel at deres software bliver supportet. Desuden vil erfaring med en kommerciel motor se bedre ud paa ens CV, hvis man en dag gerne vil arbejde i spilindustrien. Baade fordi de er mere kendte og mugligvis benyttet af det firma du gerne vil ansattes af, men ogsaa fordi du har bevist at du kan arbejde med professionel vaerktoej.

Men det er helt op til dig, hvilken vej du vil gaa! Men hvis jeg var dig, ville jeg se mere fremadrettet og slaa saa mange fluer med et smaek som muligt.

Som sagt tidligere, vil du nok faa bedre hjaelp ved at benytte unity's community med spoergsmaal omkring selve udviklingen med Unity :)

Ja... Det har du vist ret i.. Når du siger at der kommer logoer frem på skærmen, kommer jeg til at tænke meget på GTA San Andreas eller GTA IV.

Men jeg har læst din artikel om hvordan man udvikler spil i Delphi. Men så har jeg et spørgsmål.. Har du lavet det fra bunden?

Ja, jeg er lidt af en "old-school" (gammeldags) naar det kommer til software udvikling. Resultatet af dette, er, at jeg ikke har lavet mange faerdige spil. Tilgengaeld ved jeg en del omkring om API'er og teknologien bagved spillene :) Jeg har nok altid kunnet lide udviklingen af vaerktoejer til spil produktion fremfor at lave selve spillene. Men heldigvis er der en stor efterspoergsel af folk som mig i spilindustrien, saa jeg klager bestemt ikke.

t