Hvordan udvikler man et 3D Computerspil??

Tags:    snak

Hvordan og hvilke programmer skal man bruge til 3D spiludvikling?

Du har selvfølgelig ret i at det er svært. Det er jeg helt enig i.
Men det jeg først har tænkt mig er, at lave en bane hvor en mand/spiller kan løbe rundt i (Ligesom i Counter Strike), og resten kan vi kigge på senere..

Ja, det lyder jo meget simpelt. Det lyder mest som om at du er interesseret i at programmere det hele fra bunden. Jeg er selv stor fan af at bygge noget op fra ingenting, men der er en stor bagdel ved dette. Det er MEGET MEGET MEGET tidskraevende. At faa et kamera til at bevaege sig i et firkantet rum er relativt let, MEN at faa animerede karakter ind og flytte sig ved hjaelp af AI og fysik er en helt helt anden historie. Hvis du stadig har mod paa at bygge det hele fra bunden vil jeg anbefale dig at starte med en langt mindre spilidé. Saaledes at du bliver godt kendt med en API, fordi du vil skulle kommunikere direkte med en API det meste af tiden. Hvis du vil hurtigere i gang kan, jeg kun anbefale dig at se paa en spilmotor. Unity har lige udgivet deres spilmotor gratis. Med den kan du hurtig laere dig selv at lave spil.

Men hvordan kan man gøre sådan så man ikke behøves at gøre det fra bunden?

Men hvordan kan man gøre sådan så man ikke behøves at gøre det fra bunden?

Du bruger som sagt en spilmotor. Den fjerner en stor del af det mere lavniveau kode der er nødvendig. F.eks. i stedet for at fortælle hvad grafikkortet skal gøre, fortæller du bare din spilmotor hvad du ønsker gjort og den gør det hårde slid for dig. Et andet eksempel er som Søren Lambæk nævner er animerede karakterer. Hvis du skulle lave det fra bunden skulle du først loade de binære data fra filen. Manipulere dem så du kan bruge dem internt i dit spil. Gøre det grafiske så det kommer frem til skærmen. Med en god spilmotor/API skal du typisk bare, loade den, initialisere/konfigure og vise den gennem spilmotoren. Typisk kun nogle få linier i stedet for flere hundrede.

Du kan få en med gode grafiske egenskaber med til at lave textures og lignende. Eller finde nogle gratis frigivede.

Det samme gælder for lyd.

Det er nogle af de ting som gør at man ikke starter fra bunden.

Indlæg senest redigeret d. 19.11.2009 20:38 af Bruger #14645
Kender du Søren Klit Lambæk??

Kender du Søren Klit Lambæk??

Næh ikke fra andre steder end her på udvikleren.

Okay, men ellers mange tak for svaret:)

Jeg naevnte i min tidligere post at Unity har frigivet deres meget roste spilmotor. Jeg har ikke selv arbejdet med den, saa jeg kan ikke hjaelpe dig i gang med den. Men jeg ved der er en masse der bruger Unity (ogsaa Danskere) saa mon ikke de har en god community der kan hjaelpe dig i gang. Kig evt. paa www.unity3d.com for at faa mere information. Du kan ogsaa gratis downloade deres spilmotor fra deres hjemmeside.

Held og Lykke

Tak fordi du gerne vil hjælpe mig.. Jeg har lige downloadet det deer Untily igår. Det er et nice program, men kan man gøre sådan så der ikke står "Powered by Untily" når spillet starter op..

... men kan man gøre sådan så der ikke står "Powered by Untily" når spillet starter op..

Så skal du nok til at punge ud hvis du vil slippe for dette.

t