Nu skal man jo ikke tro på alt hvad man læser, skal man?
Jeg kunne forestille mig at jeg var i din gruppe af "Microsoft tilhængere", men det ER jo altså ikke det samme som at jeg går ind for hver eneste ting Microsoft gør. Det er værd at huske på, hvis man ynder at råbe op om generaliseringer og fordomme
. Hvis historien er 100% sand, så synes jeg naturligvis at det er forkert - længere er den egentlig ikke. Jeg mener dog at man bør huske på 3 ting, når man sammenligner moralen for store, stygge Microsoft med diverse OpenSource projekter:
1. Microsoft er ét, stort firma - der er fokus på alt hvad de gør! Der er ikke nødvendigvis samme mængde fokus på deres langt mindre modstandere.
2. De er der for at tjene penge. Det et noget lettere at sætte sig op på den høje hest og være hellig, hvis ens formål er at sprede gratis software, i forhold til at drive en gigantisk virksomhed, som beskæftiger tusindvis af mennesker.
3. Fordi en person i Microsoft Danmark gør noget dumt, er det jo ikke det samme som at Microsoft i sin helhed er nogle dumme svin. Den procentvise chance for at nogen gør noget dumt stiger unægteligt for hver ansat man har, og Microsoft har trods alt et par stykker. Det er jo ikke nødvendigvis det samme som at denne dansker har taget imod direkte ordrer fra Bill Gates med horn i panden.... nej vent, det er vel nærmere Steve Ballmer i dæmoniserer for tiden
Intet af det ovenstående skal opfattes som en accept af det de har gjort (hvis de har gjort det) - jeg siger bare at man er oppe imod lidt større udfordringer når man er så flabet at lave et kommercielt produkt OG tage penge for det, end når man laver Linux eller Firefox og fortæller alle at man bare vil skabe en bedre verden for os alle!
Mvh.
Kasper (TSW)