CodeBlocks

Tags:    c++

Hej.

Jeg sidder og roder lidt med c++,
og prøver at følge den her guide:

http://www.udvikleren.dk/C/Article.aspx/286/

Men når jeg skal build det jeg har lavet, sker der ikke noget, i build logen siger den:

"Test - Debug" uses an invalid compiler. Skipping...
Nothing to be done.

Hvad kan der være galt??

Jeg har også prøvet at debug den så siger den:

Error
The debugger executable is not set.
to set it, go to "settings/compiler and debugger", switch to the "programs" tab, and select the debugger program.

men synes ikke jeg kan finde det.

Nogen der kan hjælpe.

på forhånd tak

Den mest sandsynlige årsag er nok at du har installeret CodeBlocks uden compiler. Er du sikker på at du huskede at installere versionen med compiler?

Jeg har hentede den fra det link i din guide. har både prøvet den ene og den anden.

er det rigtig nok?

Det skal være:
codeblocks-8.02mingw-setup.exe

Fra:
http://www.codeblocks.org/downloads/5

Det bedste er nok at afinstallere det du har, genstarte maskinen og installere på ny.

hmm, det har jeg gjordt nu men den siger det samme igen.

altså jeg skal bare sætte dine koder ind, altså de første du skrev i guiden også tryk build and run ikk?

Under "Settings" i menuen har du et punkt der hedder "Compiler og debugger". Prøv at checke om "Selected Compiler" er sat til "GNU GCC compiler".

Hvis ikke så vælg den og tryk på "Set as Default"

Det står den til, men virker stadig ikke.

I den samme boks som før, prøv at vælge "Toolchain executeables".

Check at stien/path'en til compileren er sat rigtigt, ellers prøv at trykke "Auto-detect", eller tryk "..." for at finde den selv. Stien hedder måske:
C:\Program Files\CodeBlocks\MinGW

Check derpå at navnene på compiler-programmerne er rigtige, C++ compileren skal f.eks hedde mingw32-g++.exe

Programmerne skal findes i en undermappe kaldet bin i den sti du angav før, f.eks: C:\Program Files\CodeBlocks\MinGW\bin

Så virker den, det virkede da jeg "Auto-detected" den. :D

Mange tak.:P

Glæder mig til at læse din guide.

Mads

t