C# array database struktur

Tags:    c#

Hej allesammen

Jeg er nybegynder i C# og har fået stillet en opgave, hvori jeg skal lave et "musik"-program med arrays.

Kort fortalt er det et mini musikprogram i Console. Programmet skal kunne indeholde 100 albums(albumtitel og albumkunstner) med 25 sange i hver, hver sang skal have en rating (fra 1 til 10) og en spilletid. Brugeren skal desuden have mulighed for at tilføje nye albums(sange). Alt dette skal kunne udskrives når brugeren ønsker det.

Det skal lige siges, at vi ikke må anvende metoder til denne opgave.

Selv, tænker jeg på at anvende et 3-dimensionelt array med alle oplysninger men ved ikke helt hvordan jeg kan få det struktureret. Hvis der er andre, smartere metoder, må i endelig sige til.

Denne opgave er et "work-in-progress", hvilket vil sige vi har lavet nogle tidligere versioner uden den samme funktionalitet. I får lige v3.0 her (den seneste version, ikke færdigudviklet) så i kan få et overblik over hvor langt jeg er, rent teknisk.

Min kode ser ud som følger:
Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg håber nogen har en ide til hvordan jeg griber det an - Mvh Stephan

3 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvor f****** lærer man at programmére uden metoder?

Anyway, hvis i må bruge classes/structs, så kunne du jo lave nogle classes og bruge nogle lister til at holde styr på albums og sange.

Jeg har skrevet et lille eksempel, der tilføjer 2 albums, og 2 sange til hvert album.

Det er ikke et helt program, jeg viser blot hvordan du laver albums, tilføjer sange og printer det hele ud til brugeren.

Fold kodeboks ind/udKode 

btw, er måske bare mig, men i min verden er dansk i et programmeringssprog et tabu. Altså, variabelnavne, etc.

Programmet må selvfølgelig gerne være dansk xD

Men hver sin smag xD

PS: Hvis han beklager sig over at class'ene har constructors så giv ham en blodtud fra mig.

Indlæg senest redigeret d. 12.11.2009 19:24 af Bruger #1927
Jeg ved ikke hvad jeg skal sige...jeg er fuldstændig målløs...

Jeg har aldrig set/hørt magen. Håber at der er en MEGET god grund til at i skal gøre det "forkert" uden metoder og klasser. Hvis ikke tyder det på en inkompetent lærer!'

Der vå være et pædagogisk paradoks i at lære nogle noget og bagefter sige - "og det er så sådan i IKKE skal gøre det"

Well here goes. Du skal have lavet et array som indeholder arrays (som jeg lige ser det)

[0][1][2][3]
[t][r][*]
[t][r][*]
[t][r][*]
25 af dem her

s = sang
t = tid
r = rating
* = hvad du nu vil knytte på næste gang

Igen here goes, det er bare en ide

Jeg tror hvad Brian så sødt prøver at sige er at dette projekt klart egner sig til OOP.

For at gøre det OOP hele vejen igennem, ville jeg nok lave en klasse sang, en klasse album og en klasse playlist.

Og det kan du jo sagtens kaste i et array.
Playlist har et array med alle de albums der er.
Album har et array med alle de sange der er og så en kunstner.

t