Træt af "lappeløsningen" - nu vil jeg kunne programmere!

Tags:    php

<< < 12 > >>
Hej alle sammen
Af mangel på bedre overskrift endte jeg med det pågældende.
Jeg har nu i mange år lært php at kende ved, at finde tutorials på nettet og sammenstøbt hjemmesider ved at "stjæle" kode hvor jeg fandt noget fedt.
Det har så resulteret i, at jeg har en rigtig god forståelse for hvordan php fungerer, men absolut ingen redskaber til at programmere selv.
- Mit spørgsmål til jer er så om i kan hjælpe mig med at finde "den rigtige vej". Jeg leder altså efter en bog måske, der kan lære mig en god fremgangsmåde. Nu ved jeg ikke om man bruger programmer til det (min ven bruger Visual Web Developer til ASP programmering - gør man osse det til php?) - jeg har nemlig altid selv foretaget det meste i notepad.

For lige at opsummere, så er det jeg leder efter, en undervisningsbog til php "in general" eller til et specifikt program. SÅ jeg kan komme til at lave professionelle hjemmesider fra bunden og med en god fremgangsmåde.

Håber i kan hjælpe mig.
På forhånd tak! :)

Bøgerne "The Pragmatic Programmer" og "Design patterns - elements..." er vel, som der også er nævnt, til c++ og software udvikling. Jeg leder efter bøger der kan hjælpe mig med at lave funktionelle (måske endda professionelle) hjemmesider ved hjælp af et program + php/MySQL.

Jeg har ikke tænkt mig at lave et nyt styresystem... :P

Er det virkelig sådanne bøger jeg leder efter, tror i?

Ja, det gav du meget udtryk for, og "pragmatic..." er ikke programmeringssprog specifik.

Mit spørgsmål til jer er så om i kan hjælpe mig med at finde "den rigtige vej". Jeg leder altså efter en bog måske, der kan lære mig en god fremgangsmåde.

PHP er også software, så at lære håndværket (softwareudvikling) vil gavne din PHP kode. Specielt hvis du i dag udvikler ved at "stjæle" code snippets forskellige steder fra. Du skal lære at komme frem til en løsning selv, og det er ikke PHP specifikt at finde på en løsning.

Jeg kan anbefale dig at købe bogen: "Build Your Own Database Driven Web Site Using PHP & MySQL, 4th Edition" af Kevin Yank.
Rigtig god og giver også mange gode ideer til hvordan man kan strukturere sin php programmering.

Mht til en editor kan denne anbefales: "phpDesigner 7". Du kan læse mere om den på www.mpsoftware.dk. Den kan i øvrigt fås i en FREE light udgave (phpDesigner 2007 - Personal). Du kan evt. starte med denne for lige at få en fornemmelse af om det er noget for dig.

Okay. Sådan havde jeg ikke tænkt på det - Robert, men det kan jeg godt se logikken i.

Michael: Det lyder som en bog til præcis det jeg leder efter :). Den vil jeg lige kigge på.

Tak for hjælpen! :)

Okay. Sådan havde jeg ikke tænkt på det - Robert, men det kan jeg godt se logikken i.

hehe...godt. Det er ret typisk for dem, som har lært programmering fra nettet at de tænker i kode, når man snakker systemudvikling, og det er for lavt et abstraktions niveau når man skal lave større løsninger end hello world programmer.

Jeg syntes selv, at de der klasser var noget opreklameret pis, da jeg startede på datamatiker studiet for mange år siden, men jeg blev der tvunget til at arbejde med UML og tænke på et helt andet plan, og det er nok dét du skal prøve. Og her er patterns bøgerne ret gode, men find endelig én, som benytter PHP i eksemplerne, for det vil du nok få mest ud af.

<< < 12 > >>
t