Træt af "lappeløsningen" - nu vil jeg kunne programmere!

Tags:    php

<< < 12 > >>
Hej alle sammen
Af mangel på bedre overskrift endte jeg med det pågældende.
Jeg har nu i mange år lært php at kende ved, at finde tutorials på nettet og sammenstøbt hjemmesider ved at "stjæle" kode hvor jeg fandt noget fedt.
Det har så resulteret i, at jeg har en rigtig god forståelse for hvordan php fungerer, men absolut ingen redskaber til at programmere selv.
- Mit spørgsmål til jer er så om i kan hjælpe mig med at finde "den rigtige vej". Jeg leder altså efter en bog måske, der kan lære mig en god fremgangsmåde. Nu ved jeg ikke om man bruger programmer til det (min ven bruger Visual Web Developer til ASP programmering - gør man osse det til php?) - jeg har nemlig altid selv foretaget det meste i notepad.

For lige at opsummere, så er det jeg leder efter, en undervisningsbog til php "in general" eller til et specifikt program. SÅ jeg kan komme til at lave professionelle hjemmesider fra bunden og med en god fremgangsmåde.

Håber i kan hjælpe mig.
På forhånd tak! :)

vil du kun scripte PHP? eller også lære Html og CSS?.

www.html.dk - html/CSS
www.phpartikler.dk - PHP
køb bogen "Start på PHP5" rigtig god, læs den gerne et par gange.

Til at starte med kan du finde dig en god editor til PHP. Du kan evt. søge på google efter "PHP Editor" eller "PHP IDE". Det burde give dig mange gode forslag. Hvilken editor der er bedst for dig, må du selv finde ud af ved at prøve dig frem. Prøv evt. 4-5 stykker over 2 måneder.

Bøger er rigtig gode at lære ting af. Man kan lære meget af tutorials på nettet, men bøger er et rigtig godt supplement. Gå på amazon.co.uk og søg efter PHP bøger. Kig i indholdsfortegnelsen i bøgerne og læs hvad de handler om. Hvis du finder en eller flere der lader til at kunne hjælpe dig, så køb dem.
På sigt vil du nok få brug for bøger der breder sig lidt længere ud end bare at handle om PHP.

Jeg mener, at det burde være forbudt at læse tutorials på nettet før man kan programmere. Tutorials er gode til hurtigt at få et overblik over noget nyt og til at kickstarte sig selv inden for noget nyt, men gode tutorials er meget korte. Der er ikke "spildt" tid på fejlhåndtering, godt design og generelle gode principper. Men det er også ligegyldigt og spild af plads (tutorial plads that is), hvis man selv har styr på den slags, men det har jeg endnu ikke set en begynder, der har.

Bøger er vejen frem, og ikke kun bøger om programmering. At programmere er nemt, men at komme frem til et godt og solidt design er sværere, og her hjælper "design patterns" bøgerne ofte bedre. Det kræver selvfølgelig, at man har styr på OO.

Det er lige præcis sådan noget jeg leder efter, Robert Larsen! Det er nemlig ikke svært, at lave de enkelte scripts, men at sammensætte dem logisk og smart. Vil også gerne tilægge mig nogle gode arbejdsvaner. Lige nu forstiller jeg mig nemlig at jeg bruger oceaner af spildtid, fordi jeg ikke har tillagt mig gode vaner.

Har du nogle ideer til en god bog med disse "design patterns"?

http://www.amazon.com/Design-Patterns-Elements-Reusable-Object-Oriented/dp/0201633612 <-- Gang of four's Design Pattern bog er utrolig kendt, og anerkendt. Den kan varmt anbefales. Både til at lære om patterns men også senere som reference-værk.

PHP Editor er nok smag og behag, men du kunne tage at prøve eclipse. Den er godt nok skrevet i java og kan måske være lidt tung at køre med hvis du er lidt lav på RAM.

Mht. bog har jeg gode erfaringer med O'reilly bøger. Prøv evt. at lån den på biblioteket før du køber.

held og lykke med det

NotePad++ kan jeg fortrække dig at du også kigger på. Utrolig let redigerings program til PHP(og MySQL). Jeg bruger det meget og det er dejligt :)

Jeg har taget fat i Dreamweaver, udelukkende fordi jeg kender ret godt til Adobe programmer i forvejen og derfor tænkte at det lå lige for.

Mads Ravn: Den bog du refererer til er vel til webdesign in general, ikke? Jeg tænker mere på noget php og MySQL orienteret, hvis det findes. ALtså en bog der hjælper dig med, at støbe hjemmesider i php.

Som en anden har nævnt er der "Design patterns - elements of reusable OO software" af Gang of Four, men den er gammel og eksemplerne er i C++. Der er sidenhen skrevet masser af andre med nye patterns, og med eksempler i mange andre sprog, så vælg en til et sprog, som du behersker. Det vil du få mest ud af.

"The Pragmatic Programmer: From Journeyman to Master" er efter min mening den bedste bog om generel best practice inden for software udvikling. Det er masser af tips, som man nok ville lære efter 10-15 års fuldtids arbejde, men læs den og få styr på det hele i dag.

The Pragmatic Programmer vil jeg også stærkt anbefale til enhver der tager udvikling seriøst. Den bog er bare fyldt med lækre guldkorn. Og så er den skrevet på en måde der gør den meget let læselig.

Design Patterns af Gang of Four er godt nok gammel, men den er stadig meget aktuel og danner grundlag for mange af de andre patterns-bøger der er derude. Så det er en god bog at start med da den skaber et godt grundlag for at forstå de andre bøger om patterns.

Bøgerne "The Pragmatic Programmer" og "Design patterns - elements..." er vel, som der også er nævnt, til c++ og software udvikling. Jeg leder efter bøger der kan hjælpe mig med at lave funktionelle (måske endda professionelle) hjemmesider ved hjælp af et program + php/MySQL.

Jeg har ikke tænkt mig at lave et nyt styresystem... :P

Er det virkelig sådanne bøger jeg leder efter, tror i?

Indlæg senest redigeret d. 30.10.2009 23:16 af Bruger #5378
<< < 12 > >>
t