Website - undersider

Tags:    php

<< < 12 > >>
Hej
Hvordan laver jeg et website med undersider? Skal jeg dele mit website op i header, menu og fotter og så include disse på mine undersider? Eller skal jeg lave en masterside, hvor jeg includer mit indhold?

Et lille eksempel på ovenstående vil være en stor hjælp:) Hvordan laver I jeres websites?

12 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Nej, jeg mener:
index.php (din "master"):
Fold kodeboks ind/udKode 

og en underside, fx forside:
Fold kodeboks ind/udKode 

Så vil de variabler du har sat i forside.php dukke op i index.php når du tilgår index.php?underside=forside

fordelen ved dette fremfor at include headers og footers er at du kan holde al din kode før output - hvilket gør det nemmere at undgå header-problemer hvis du fx vil redirecte på en underside eller lignende.

Men der er ikke nogen "normal" måde. Både denne fremgangsmåde og den de andre snakker om er ganske udbredte.

Personligt bruger jeg dog MVC, i CodeIgniter, KohanaPHP eller Ruby on Rails(godt nok ikke PHP), alt efter temperament. Men det er nok ikke det du bør starte med. :)

Indlæg senest redigeret d. 28.10.2009 10:21 af Bruger #8223
Nicolai, alt hvad der er fælles for alle dine sider :). Har du brug for at udskrive noget unikt på hver side, men i den del der ligger i din header fil, så kan du deklarere en variabel før du inkluderer headeren og så tjekke for den, og udskrive den, i selve headeren :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Det mest fornuftige, uden at det bliver for avanceret, er at include dine undersider, og få dem til at returnere noget indhold i en variabel, og så include den i toppen af dit dokument. Det kan for eksempel være at alle dine undersider laver noget kode, og smider sit indhold i to variabler: $titel og $indhold, og include den relevante side i toppen af din masterside.

Så kan du så echoe $titel og $indhold der hvor det passer ( $titel kan smides ind i <title> )

Jeg forstår ikke helt, hvordan jeg smider mine undersider ind i en variabel. Er det den letteste måde, at smide ens indhold ind i en variabel? Hvad kan man ellers gøre?

Jeg har ikke den store programmeringserfaring (endnu), så jeg vil godt kunne se alle mine sider enkeltvis, så jeg kan justerer layout m.m.

Fold kodeboks ind/udKode 

?? Eller er det abre mig der ikke forstår?

Indlæg senest redigeret d. 27.10.2009 20:45 af Bruger #14700
Fold kodeboks ind/udKode 

Det er måske sådan jeg skal lave mit website!? Hvis det er normalt sådan man laver et website, så er det det svar jeg ledte efter.

Jeg gør som regel også som BrunO viser det, når jeg koder websites med PHP. Det har virket glimrende for mig i rigtigt mange år :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Så fremt du bruger Per's metode skal du huske at validere den værdi du får ind, før du includer. Vær sikker på at der bliver spurgt om en side du rent faktisk vil vise, ellers KAN det resultere i nogle triste sikkerhedsproblemer :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Så fremt du bruger Per's metode skal du huske at validere den værdi du får ind, før du includer. Vær sikker på at der bliver spurgt om en side du rent faktisk vil vise, ellers KAN det resultere i nogle triste sikkerhedsproblemer :)

Naturligvis. Det glemte jeg at skrive. Det er naturligvis altid olfert og amigo at validere sine $_GET, $_COOKIE og $_POST variabler inden man bruger dem til noget der har med systemet at gøre. Ellers ender man ud i grimme sikkerhedshuller.

Nu var selve eksemplet dog med vilje meget skrabet, for at gøre det så let at forstå som muligt. :)

Indlæg senest redigeret d. 28.10.2009 12:59 af Bruger #8223
Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg tror, at jeg arbejder videre med BrunO's model, så har jeg styr på alle mine sider. Dog har jeg ikke helt styr på, hvor meget af headeren I smider i header.php filen.

<< < 12 > >>
t